خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه ادبیات تعلیمی و اشعار آن با فرمت docx در قالب 33 صفحه ورد
تعداد صفحات | 33 |
حجم | 68/221 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
اثر ادب تعلیمی، اثری است که دانش (چه عملی و چه نظری) را برای خواننده تشریح کند، یا مسایل اخلاقی، مذهبی، فلسفی را به شکل ادبی عرضه دارد. البته ادبی بودن اثر تعلیمی معقول با تشکیل است. یعنی در آثاری عناصر و مایه های ادبی کمتر و در آثاری بیشتر است. نوشتن آثار تعلیمی از قدیم سابقه داشته است و اتفاقاً رواج آن در روزگاران قدیم بیشتر بوده است. در ادبیات ما هر چند نمونه ها بیشتر مربوط به دانش های نظری است امّا در دانش ها علمی هم نظریه هایی سروده شده است مثل نورالانوار از بحر الاسرار مظفر علیشاه کرمانی در علم کیمیا. نمونه هایی که در سطور فوق از آنها نام بردیم همگی جنب? صرفاً تعلیمی دارند. امّا ادبیات تعلیمی می تواند تحلیلی هم باشد یعنی مساله ای را که می خواهد تعلیم دهد، به صورت داستانی یا نمایشی درآورد تا جاذب? بیشتری یابد و از این شیوه مخصوصاً در کتابهای کودکان استفاده می کنند.
فهرست مطالب
1-3 در ماهیت ادبیات تعلیمی: 60
2-3 شعر تعلیمی 61
3-3 شاخه های ادبیات تعلیمی 64
1-3-3 اندرزهای (اخلاقیّات) ایران باستان: 64
2-3-3 اخلاقیّات فلسفی: 66
4-3 اخلاقیّات اسلامی 69
5-3 ساختار منظومه 70
6-3 بازتاب تعلیمات اخلاقی صوفیانه در حدیقه الحقیقه 72
7-3 اندرزنامه های سیاسی سنائی در مثنوی حدیقه الحقیقه و 73
سرچشمه های آن: 73
8-3 اندرزهای سیاسی در حدیقه الحقیقه 75
9-3 سیرالعباد سنائی غزنوی و کمدی الهی دانته 81
10-3 چکیده ی سیر العباد 83
11-3 چکیده ی کمدی الهی 86
12-3 مقایسه ی دور نمایه ی دو اثر 88
13-3 ساختار 89
1-13-3 مرحله ی اوّل: 89
2-13-3 مرحله ی دوم : 90
3-13-3مرحله ی سوم : 90
منابع