خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه و ادبیات نظری مفهوم بازاریابی و استراتژی های آن با فرمت docx در قالب 61 صفحه ورد
تعداد صفحات | 61 |
حجم | 166/350 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
ویژگی جهان تجاری امروز ، تقاضای متغیر و پرنوسانی است که به طور فزایندهای همه چیز را در اطراف ما تحت تاثیر قرار میدهد . در این شرایط ، زنجیرههای تامین سازمانها مستثنی از این امر نیستند . هر سازمانی خواستار آن است که دقیقا آنچه را که مشتری میخواهد در زمان و مکان مناسب ، با قیمت مناسب به او ارایه دهد . دستیابی به این امر جز با برنامه ریزی و اجرای دقیق استراتژیهای متناسب با چنین محیطهایی محقق نمیشود . دو نوع از این استراتژی ها ، یعنی تولید ناب و تولید چابک ، توسط بسیاری از محققین و صاحبنظران برای سالهای متمادی مورد مطالعه قرار گرفته اند . در دهه ۸۰ میلادی تفکر ناب توجه بسیاری را در محیطهای تجاری به خود جلب نمود و بعد از آن و در دهه ۹۰ ، تولید چابک به عنوان یک استراتژی جدید ظهور کرد . استراتژی اول ( ناب ) واکنشی به استراتژیهای کهنه و قدیمی که سرشار از اتلاف و کیفیت نامناسب بودند ، میباشد . در حالی که استراتژی چابک پاسخی به تقاضای متغیر مشتری است . ناب بودن به معنای این است که با سرمایه کمتر ، ارزش افزوده بیشتری حاصل شود ( آگاروال و دیگران ، ۲۰۰۶ ) ، به عبارت دیگر ، این مفهوم بر کاهش هزینهها تمرکز دارد.
مفهوم ناب را زمانی میتوان به کار برد که تقاضای بازار نسبتا ثابت و قابل پیش بینی باشد ، یعنی جایی که تغییرات خیلی زیاد نیست . بدین ترتیب میتوان از مزایای مفاهیمی چون استاندارد سازی جهت کاهش هزینهها استفاده نمود . طی سالهای اخیر ، عرصه تولید به سمت الگوی نسبتا جدیدی تحت عنوان « تولید چابک » گرایش پیدا نموده است . در واقع چابکی در عرصه تولید ، به عنوان واکنشی در مقابل حساسیت و پاسخ گویی به درجه بالای رقابت در بازار در نظر گرفته میشود . هدف یک سیستم چابک ، انعطاف پذیری و انطباق پذیری با تغییرات محیط است و بنابراین ، این پتانسیل وجود دارد که منابع بیشتری برای به کار بردن آن استفاده شود ( نیلور و دیگران ، ١۹۹۹ ) . چابکی یک ایده کل نگر و استراتژیک ( پوور ، ۲۰۰۵ ) و یک « قابلیت سازمانی » ( کریستوفر و توویل ، b۲۰۰۰ ) است که بر تمام جنبههای یک زنجیره تامین ، شامل ساختار داخلی و شرکا تجاری ، سایه میاندازد ، اما مهمترین پیش نیاز برای کسب چابکی فرهنگ سازگار با این نوع استراتژی ، یعنی جنبه انسانی زنجیره تامین است ( آیکتن و دیگران ، ۲۰۰۲، به نقل از مقدسیان،1388: 3).
فهرست مطالب
مقدمه
2-1- استراتژی های بازاریابی
2-1-1- مفهوم استراتژی
2-1-2- استراتژی بازاریابی
2-1-3- بخش بندی بازار
2-1-4- هدف گیری بازار
2-1-5- جایگاه یابی محصول
2-1-6- آمیخته بازاریابی
ویژگیهای زنجیرههای تأمین ناب، چابک
2-2-1- زنجیره تأمین
2-2-2- الگوی ناب
2-2-3- الگوی چابک
پیشینه
منابع