خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه و ادبیات کارآفرینی و ضرورت ایجاد آن در سازمان ها با فرمت docx در قالب 65 صفحه ورد
تعداد صفحات | 65 |
حجم | 77/408 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
در قرن نوزدهم یک کارآفرین، یک تاجر موفق بود و بر این اساس کتابهایی راجع به غولهای صنعتی به نگارش درآمد. براساس این فرض، کارآفرینان افراد مالک بودند. تاریخ نگاران اولیه، عوامل انگیزشی کارآفرینانه را تحت عنوان ثروت مادی، شهرت عمومی و احترام و رفاه اجتماعی تشریح نمودهاند. وجه ممیزه کارآفرینان نیز سختکوشی و خوش شانسی بوده است. مطالعه کارآفرینی در رشتههای حرفهای در اواخر دهه 1920 میلادی توسط گراس و همکارانش در دانشگاه هاروارد برای برقراری ارتباط مدیریت اجرایی کسب و کار، با مدیریت شرکت و محیط اقتصادی و اجتماعی که شرکتها فعالیت میکردند، انجام گرفت و برای این منظور از روش مورد کاوی استفاده نمودند. امروزه بیشتر مطالعات کارآفرینان هنوز مبتنی بر مورد کاوی است. این موضوع منجر به انتقاداتی از تاریخ تحقیق کارآفرینانه گردید.
به گونهای که تاریخ نویسان، مسیر ترقی غولهای صنعتی را به جای شکلگیری شرکتهای جدید مورد مطالعه قرار دادهاند. به نظر میآید سمت و سوی ادبیات کارآفرینان، به کسب و کار با رشد بالا، و کارآفرینان موفق مبتنی بوده است. این منجر به نمونهگیری براساس متغیر وابسته شده، چرا که ما فقط آنهایی که موفق بودهاند مطالعه کردهایم و نه آنهایی که فعالیتهایشان را شروع کردهاند. این هنوز مشکل تعریف کارآفرینی است. در واقع ریشه مفهوم کارآفرینی به قرن هیجدهم باز میگردد، زمانی که ریچارد کانتیلون عوامل اقتصادی را به سه دسته تقسیم کرد: 1. مالکان زمین 2. عوامل اقتصادی دستمزد بگیر و 3. آن دسته از عوامل اقتصادی که با قبول خطر در بازار بورس فعالیت میکنند. شاید ژان باتیست سی اولین کسی بود که بر نقش حیاتی کارآفرینان در جابجایی منابع اقتصادی براساس اصول بهرهوری تأکید نمود(Prokopenko & Pavlin; 1999:15) .
فهرست مطالب
مفهوم کارآفرینی
نوع شناسی کارآفرینی
ایجاد سرمایه
ضرورت کارآفرینی در سازمان
سیر تطور کارآفرینی در سازمان
مفهوم کارآفرینی سازمانی
فرایند کارآفرینی سازمانی
موانع کارآفرینی سازمانی
دیدگاه ها و رویکردهای کارآفرینی
منابع