خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه واقعگرایی در ادبیات و هنر ایران با فرمت docx در قالب 16 صفحه ورد
تعداد صفحات | 16 |
حجم | 34/179 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
از ویژگیهای اساسی نقاشی ایران در سدههای پس از استقرار اسلام، پیوستگی با ادبیات فارسی است. نقاش از مضامین متنوع ادبی مایه میگیرد، اشخاص و صحنههای داستانها را مینمایاند، و سخن شاعر یا نویسنده را به زبان خط و رنگ مجسم میکند. اما کار او بیشتر مصورسازی در معنای متعارف آن است. ادبیات فارسی و هنر ایرانی پیوند درونی و همخوانی ذاتی داشتهاند، زیرا هنرور و سخنور ایرانی هر دو بر اساس بینشی یگانه و ذهنیتی مشابه دست به آفرینش میزدهاند. آنان از خلال زیباییهای این جهان به عالم ملکوتی نظر داشتند. هدفشان دست یافتن بهصورت مثالی و درک حقایق ازلی بود. در هنر آنان قلمرو زیبایی با جهان معنی قرین بود. بیشک شناخت رشتههای مختلف پیوند بین شعر و نقاشی قدیم ایرانی، پژوهشی وسیع را میطلبد که در بررسیهای هنر ایران به آن توجه کافی نشده است. (اشرفی، 1367، 10 و 11)
فهرست مطالب
3 واقعگرایی در ادبیات و هنر ایران 26
3-1 ادبیات و نگارگری 26
3-2 زمینه تاریخی ادبیات 29
3-3 سیر واقعگرایی در نقاشی ایرانی و نمونههای آن 32
3-3-1واقعگرایی در هرات 33
3-3-2واقعگرایی در تبریز 33
3-3-3واقعگرایی در بخارا 41
منابع