خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه ویژگیهای فنی نقاشیدیواریهای دوره زندیه با فرمت docx در قالب 59 صفحه ورد
تعداد صفحات | 59 |
حجم | 4450/974 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
رنگها در نقاشی ایرانی غالبا یا از مواد معدنى مانند طلا و نقره مشتق مىشوند، یا از مواد آلى شامل منابع گیاهى و حیوانى میشوند مانند حنا و زعفران و یا از مواد غیرآلى یا مصنوعى مانند زنگار مس و سولفور سرب (قدوسی، 1382: 67). براساس گفتگو با مرمتکاران نقاشیدیواریهای بناهای زندیه، در آن دوره استفاده از رنگهای گیاهی مرسومتر دیگر رنگها بوده است، اما بنابر موارد نیاز گاه از رنگهای حیوانی، معدنی و غیرآلی نیز استفاده میشد. در گذشته چند نمونه رنگ قرمز وجود داشته است. یکی رنگ قرمز شنگرف است که احتمالا از اشباع گوگرد و جیوه در یک محیط بسته به دست میآمده. این رنگدانهها را علاوهبر روش شیمیایى حاصل از ترکیب جیوه، مىتوان به طور مستقیم از سنگ معدن سینابار (شنگرف) نیز به دست آورد.
فهرست مطالب
فصل 3. ویژگیهای فنی نقاشیدیواریهای دوره زندیه 58
3-1. مواد و مصالح نقاشیدیواری 59
3-1-1. رنگ 59
3-1-2. بست 66
3-1-3. قلمو 66
3-2. فنون نقاشیدیواری 69
3-3. تغییرات و تعمیرات نقاشیدیواریها 72
3-4. موقعیت مکانی نقاشیدیواریها 84
3-4-1. نقوش مقرنسهای سقف 88
3-4-2. نقوش عرقچین مقرنسهای سقف 91
3-4-3. نقوش تویزهها 93
3-4-4. نقوش تاقچه های بالای دوال (رُفها) 95
3-4-5. نقوش دوالها 100
3-4-6. نقوش کتیبههای بالای تاقچه ها 102
3-4-7. نقوش فضای بین تاقچه ها 105
3-4-8. نقوش تاقچه های پایین 107
3-4-9. نقوش ازارهها 108
منابع