دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه های اجتماعی ورد قابل ویرایش با فرمت doc بصورت جامع و کامل با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 44 |
حجم | 118/831 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
مقدمه پیشینه تحقیق شبکه های اجتماعی: با رشد استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی در ایران، نگرانی هایی در مورد فضای نسبتا باز حاکم بر آنها و تقابل احتمالی این فضا با بنیانهای و مولفه های سازنده هویت فرهنگی مطرح می شود. شبکه های اجتماعی هم مثل سایر فناوری های وارداتی دیگر هنجارها و ناهنجاری های خاص خود را دارند شبکه های اجتماعی مجازی و شکل گیری روابط فرهنگی و اجتماعی در قالب آن ، در عین حال که ابزار مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات و نیز فضای برای بروز و نشان دادن هویت فرهنگی اعضای آن است میتوانند مخرب نیز باشند؛ به بیان دیگر، شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی است که هم میتواند باعث فساد و عدم پایبندی به ارزشها و هنجارهای جامعه گردد و هم ابزار آموزش، تعلیم و رشد علمی، فرهنگی و اجتماعیِ دانشجویان را فراهم آورد.
"بررسی کارکردهای شبکههای اجتماعی با مطالعه موردی فیسبوک" عنوان پایان نامه ای است که توسط مصطفی قوانلوقاجار(1391) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات بهراهنمایی دکتر محمد سلطانیفر انجام شده است. برای پاسخ به پرسشهای این تحقیق ، از روش پیمایش استفاده شد. بر همین اساس از میان 6237 دانشجوی دانشگاه علوم تحقیقات، از 970 نفر سوال شد که آیا در شبکه فیسبوک عضو هستند یا خیر؟ بر اساس جوابهای دانشجویان ضریب نفوذ فیس بوک 22% اندازهگیری شد. بدین ترتیب 212 دانشجوکه از فیسبوک استفاده میکردند، برای پر کردن پرسشنامه پاسخ مثبت دادند و پرسشنامه توسط پرسشگر به آنان داده شد.
نتایج این تحقیق نشان داد میزان سرمایه اجتماعی موجود در شبکه اجتماعی فیسبوک کمی بیشتر از حد متوسط است. این میزان با سنجش اعتماد در شبکه اجتماعی و گویههای مختلف به دست آمد. با ارزیابی کلی پاسخهای مربوط به سرمایه اجتماعی مشخص شد که (بیش از 57 درصد) به شبکه اجتماعی در حد متوسط اعتماد دارند. این تحقیق نشان داد نزدیک به 48 درصد دانشجویان یک تا نیم ساعت از وقت خود را در فیسبوک میگذرانند. براساس اعلام سایت فیسبوک 50 درصد از کاربران هر روز به این سایت مراجعه میکنند. این درحالی است که این آمار در بین دانشجویان ایرانی که استفادهکنندگان اصلی اینترنت در ایران را تشکیل میدهند، 39 درصد است. براساس آمار فیسبوک به طور متوسط هر کاربر 130 دوست در این شبکه دارد. این تحقیق نشان داد که اکثریت دانشجویان بین یک تا 50 دوست در فیسبوک دارند. این تحقیق همچنین نشان داد که اکثریت پاسخگویان (79 درصد) از نام واقعی خود در فیسبوک استفاده میکنند. همچنین 75 درصد دانشجویان از اینترنت پرسرعت برای ورود به سایت فیسبوک استفاده میکنند، اما 25 درصد نیز با استفاده از اینترنت کمسرعت از شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده میکنند.
فهرست مطالب
پیشگفتار: 2
6-1- تعریف نظری برخی مفاهیم 3
هویت فرهنگی: 4
فصل دوم بررسی ادبیات نظری پژوهش 5
مقدمه 5
گفتار اول: مبانی نظری پژوهش 6
مفهوم شبکه های اجتماعی 6
1-2-2- شکلگیری و تحول شبکههای اجتماعی در جهان 6
2-2-2- ایران و شبکههای اجتماعی مجازی 7
3-2-2- آشنایی با رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی 9
4-2-2- ویژگی های رسانه های اجتماعی 13
5-5-2-ویژگی های انحصاری شبکه های اجتماعی 14
6-2-2- ویژگی های شبکه اجتماعی فیس بوک(facebook) 16
7-2-2- کارکردهای منفی شبکههای اجتماعی 19
8-2-2- کارکردهای مثبت شبکههای اجتماعی 21
10-2-2- انواع شبکه های اجتماعی 24
گفتار سوم: بررسی پژوهش های پیشین 28
1-3-2- پژوهشهای پیشین خارجی 28
2-3-2- پژوهشهای پیشین داخلی 31
3-3-2- نقد محقق به پژوهشهای پیشین داخلی و خارجی 38
10-4-2- چارچوب نظری 39
فهرست منابع 44