دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
تعداد صفحات | 49 |
حجم | 155/230 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دانلود پیشینه تحقیق فراشناخت که در آن به بررسی (چارچوب) مبانی نظری و پیشینه تحقیق در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
پیاژه(١٩٥٠) به نقل از برک(٢٠٠١) ترجمه سید محمدی(١٣٨٢) با بیان مفهوم خود محوری وبیان اینکه کودکان از دیدگاه های مختلف مفهومی، ادراکی وهیجانی آگاهی ندارند به مفهوم فراشناخت اشاره کرده است علاوه بر آن با ارائه تفکر انتزاعی به طور وضوح به موضوع فراشناخت پرداخته است. زیرا آن شامل تفکر درباره گزاره های، فرضیه ها و احتمالات تصورشده است که همگی موضوعات شناخت هستند (فلاول، میلر ومیلر 1993).
آقازاده واحدیان(1377) معتقدند که: روانشناسی فراشناخت، حوزه اندیشه گری نوینی است که پیشینه آن به حدود دهه 1970می رسد، جان فلاول نخستین کسی بود که گفتگو درباره فراشناخت راآغاز کرد وبه تدریج جمع زیادی از دانشمندان به آئین نوین تفکر در حوزه روانشناسی شناخت روی آوردند .
علیرغم تمام این نظریه پردازیها، واژه فراشناخت به معنای تفکر شخص درمورد تفکر خود یا کنترل فرایندهای شناختی تا دهه1970مطرح نشده بود. درسال1970،فلاول، فردیگز وهویت به نقل از هکر (1988) ترجمه صالحی (1381) نحوی رشد توانایی کودکان پیش دبستانی تا کلاس چهارم را در پیش بینی فراخنای حافظه کوتاه مدت خودشان ونیز درنظارت بروضعیت جاری یاد گیریشان در خلال تکالیف یادگیری مورد پژوهش قراردادند. اطلاعات حاصل ازاین مطالعه اولیه که پایش (نظارت کردن ) بر فعالیتهای شناحت خود را نشان داد. فلاول این کارایی را فراحافظه نامید. اندکی بعد، این یافته ها با گروههایی ازیادگیرندگان عادی ومشکل دارتکرار شد. درنتیجه پیشوند سیال «فرا » راه خود را به حوزه های مختلف روانشناسی گشود. برای مثال، فراشناخت، فراحافظه، فرازبان، فرافهم و...ازآن زمان به بعد، فراشناخت با مفاهیم مربوط با آن (برای مثال فرایندهای اجرایی) درحوزه های روانشناسی شناختی، هوش، هوش مصنوعی، تواناییهای انسان، نظریه یادگیری اجتماعی، تغییر اصلاح رفتارشناختی، رشد شخصیت، پیرشناسی وآموزش وپرورش به کار گرفته شده است.
فهرست مطالب
1-7-1 تعاریف نظری فراشناخت
2-7-1 تعاریف عملیاتی فراشناخت
فصل دوم : ادبیات پژوهش
3-2-2 فراشناخت.30
1-3-2-2 تمایز شناخت وفراشناخت 36
2-3-2-2 مولفه های فراشناختی.38
3-3-2-2 برنامه ریزی 39
4-3-2-2 کنترل ونظارت.40
5-3-2-2 نظم دهی40
6-3-2-2 رشد فراشناخت.41
7-3-2-2 فنون آموزش راهبردهای شناختی وفراشناختی.44
8-3-2-2 الگوهای آموزش راهبردهای فراشناختی.47
6-2-2 پیشینه پژوهش.
١-6-٢.تحقیقات انجام شده در ایران
2-6-٢ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور.
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی