دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق غنی سازی روابط زناشویی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
تعداد صفحات | 78 |
حجم | 610/125 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
غنی سازی روابط زناشویی:
الف) تعریف نظری غنی سازی روابط زناشویی:
غنی سازی روابط زناشویی مجموعه مهارتهایی هستند که برای ارضای نیازهای اساسی خانواده مانند عشق، مهربانی، تعلق، اعتماد، وفاداری، امنیت و لذت آموزش داده می شوند. حساسیت دلسوزانه می تواند مهمترین عامل در ارتقای امنیت و اعتبار بخشیدن به رابطه زوجها و ایجاد صمیمیت سازنده و جو سالم برای رشد فردی باشد.
بطور اختصاصی-تر، عواملی که این رویکرد برای حفظ روابط سالم وطولانی آنها را لازم می داند عبارتند از توانایی حل مشکلاتی که برای هر دو همسر بعنوان عامل فشارزا به حساب می آید، توانایی ایجاد جو حمایتی در هنگام گفتگو برای حل مسئله، توانایی درک دیدگاه دیگری و ارتباط با همسر، توانایی دیدن خود ودیگری به طور روشن و بدون تحریف، توانایی مدیریت تبادل ارتباط منفی و کنترل خشم، توانایی تغییر الگوهای رفتاری که شخص خواهان آن است و توانایی کمک به همسر تا الگوهای ارتباطی خود را به طور مطلوب تغییر دهد. در این راستا نه مهارت به هم پیوسته به زوجها آموزش داده می شود که عبارتند از :1- مهارت ابرازگری 2- مهارت همدلی 3- مهارتهای بحث و مذاکره 4- مهارت حل مسئله و حل تعارض 5- مهارت آسان سازی وتساهل 6- مهارت تغیر خود 7- مهارت کمک به تغییر همسر 8- مهارت انتقال و تعمیم 9- مهارت نگهداری وتداوم (سوکا،2005).
ب) تعریف عملیاتی غنی سازی روابط زناشویی:
در این پژوهش متغیر مستقل غنی سازی روابط زناشویی است که در 8 جلسه و در مدت 1 ماه(هر هفته 2 جلسه) به زوج ها آموزش داده شد. در 8 جلسه، 9 مهارت ذکر شده در قالب جلسات روانی آموزشی، به صورت گروهی به زوجها آموزش داده می شود.
فهرست مطالب
تعریف نظری غنی سازی روابط زناشویی
تعریف عملیاتی غنی سازی روابط زناشویی
2-1- مقدمه 4
2-2- کیفیت روابط زناشویی 4
2-2-1- رضایتمندی زناشویی 4
2-2-2- سازگاری زناشویی 5
2-2-3- تعریف کیفیت زناشویی 6
2-2-3- نظریه های تبیین کننده کیفیت روابط زناشویی 8
2-2-3-1- نظریه لیوایز و اسپنیر 8
2-2-3- 2- نظریه مارکس 9
2-2-3-2-1- ترکیب رمانتیک 11
2-2-3-2-2- ترکیب وابستگی- فاصلهای 12
2-2-3-2-3- ترکیب جدایی 13
2-2-3-2-4- ترکیب همبستگی متعادل 13
2-2-4- رابطه کیفیت روابط زناشویی و موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده: 15
2-3- رویکردها و برنامههای پیشگیری 17
2-3-1- مدل مربوط به انجمن غنی سازی ازدواج (A. C. M. E) 20
2-3-1-1- ویژگی ها 22
2-3-1-2- ساختار برنامه 23
2-3-1-3- اهداف 23
2-3-1-4- مهارت ها 23
2-3-2- رویکرد ارتباط زوج (C. C) 24
2-3-2-1- کیفیت برنامه ارتباط زوج 25
2-3-2-2- اهداف برنامه 25
2-3-3- برنامه کاربردی عملی مهارت های مربوط به رابطه صمیمانه(P. A. I. R. S) 29
2-3-3-1- اهداف برنامه 30
2-3-3-2- چهارچوب عملی 32
2-3-4- برنامه پیشگیری و تقویت رابطه (P. R. E. P) 33
2-3-5- مدل رفتاری - ارتباطی 37
2-3-5-1- جنبه های پیشگیری مدل رفتاری- ارتباطی 39
2-4- غنی سازی روابط(مدل به کار گرفته شده در این پژوهش) 41
2-4-1- تاریخچه غنی سازی روابط 41
2-4-2- پایه های نظری 43
2-4-3- شیوه های مداخله 45
2-4-4- ترکیب و چارت زمانی برنامه های R. E 51
2-4-5- قالبهای زمانی جلسات R. E 52
2-4-6- سبک های درمان R. E: 52
2-4-7- روش های مداخله 54
2-4-8- توالی موضوع در R. E 56
2-4-9- نقش رهبر در جلسات R. E 56
2-4-10- پاسخ یا واکنش های خاص رهبر یا درمانگر 57
2-4-10-1- شدن(تبدیل شدن) 57
2-4-10-2- مشکل گشایی 58
2-4-10-3- شستشو دادن 58
2-5- پیشینه پژوهش 61
2-5-1- پیشینه پژوهش در ایران 61
2-5-2- پیشینه پژوهش در خارج از کشور 63
2-6- جمع بندی 68
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی