دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت روابط زناشویی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
تعداد صفحات | 80 |
حجم | 702/987 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
پیشینه تحقیق کیفیت روابط زناشویی عنوان نوشتار برای فصل دوم پایان نامه می باشد.
کیفیت روابط زناشویی:
الف)تعریف نظری کیفیت روابط زناشویی:
کیفیت روابط زناشویی، هم سازگاری زناشویی و هم شادمانی زناشویی را در بر می گیرد. سطح بالای کیفیت نشان دهنده ی وجود ویژگی های عینی رابطه( بین همسران ) همچون همراهی، ارتباط خوب و عدم تضاد است، که مشخصه رابطه سازگارانه اند. همچنین میزان رضایتمندی از رابطه و همسر را نیز در بر می گیرد. سازه کیفیت زناشویی این سازگاری و رضایتمندی را در یک مفهوم وسیع تر و جامع تر ترکیب می کند(لوی و کتز ، 2002). بدین ترتیب کیفیت زناشویی مفهومی چند بعدی است که نه تنها شامل ویژگی های دورن فردی، بلکه شامل ویژگی های بین فردی همسران نیز هست. بر این اساس گونگ (2007) توافق نسبی زن و شوهر درباره موضوع های مهم، شریک شدن درکارها و فعالیت های مشترک و ابراز محبت به یکدیگر را کیفیت زناشویی می داند.
ب)تعریف عملیاتی کیفیت روابط زناشویی:
منظور از کیفیت روابط زناشویی در این پژوهش نمره ای است که فرد در فرم تجدید نظر شده پرسشنامه سازگاری زناشویی (RDAS ؛ باسبی، کران، لارسن و کریستنسن ، 1995) بدست می آورد.
فهرست مطالب
2-1- مقدمه 4
2-2- کیفیت روابط زناشویی 4
2-2-1- رضایتمندی زناشویی 4
2-2-2- سازگاری زناشویی 5
2-2-3- تعریف کیفیت زناشویی 6
2-2-3- نظریه های تبیین کننده کیفیت روابط زناشویی 8
2-2-3-1- نظریه لیوایز و اسپنیر 8
2-2-3- 2- نظریه مارکس 9
2-2-3-2-1- ترکیب رمانتیک 11
2-2-3-2-2- ترکیب وابستگی- فاصلهای 12
2-2-3-2-3- ترکیب جدایی 13
2-2-3-2-4- ترکیب همبستگی متعادل 13
2-2-4- رابطه کیفیت روابط زناشویی و موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده: 15
2-3- رویکردها و برنامههای پیشگیری 17
2-3-1- مدل مربوط به انجمن غنی سازی ازدواج (A. C. M. E) 20
2-3-1-1- ویژگی ها 22
2-3-1-2- ساختار برنامه 23
2-3-1-3- اهداف 23
2-3-1-4- مهارت ها 23
2-3-2- رویکرد ارتباط زوج (C. C) 24
2-3-2-1- کیفیت برنامه ارتباط زوج 25
2-3-2-2- اهداف برنامه 25
2-3-3- برنامه کاربردی عملی مهارت های مربوط به رابطه صمیمانه(P. A. I. R. S) 29
2-3-3-1- اهداف برنامه 30
2-3-3-2- چهارچوب عملی 32
2-3-4- برنامه پیشگیری و تقویت رابطه (P. R. E. P) 33
2-3-5- مدل رفتاری - ارتباطی 37
2-3-5-1- جنبه های پیشگیری مدل رفتاری- ارتباطی 39
2-4- غنی سازی روابط(مدل به کار گرفته شده در این پژوهش) 41
2-4-1- تاریخچه غنی سازی روابط 41
2-4-2- پایه های نظری 43
2-4-3- شیوه های مداخله 45
2-4-4- ترکیب و چارت زمانی برنامه های R. E 51
2-4-5- قالبهای زمانی جلسات R. E 52
2-4-6- سبک های درمان R. E: 52
2-4-7- روش های مداخله 54
2-4-8- توالی موضوع در R. E 56
2-4-9- نقش رهبر در جلسات R. E 56
2-4-10- پاسخ یا واکنش های خاص رهبر یا درمانگر 57
2-4-10-1- شدن(تبدیل شدن) 57
2-4-10-2- مشکل گشایی 58
2-4-10-3- شستشو دادن 58
2-5- پیشینه پژوهش 61
2-5-1- پیشینه پژوهش در ایران 61
2-5-2- پیشینه پژوهش در خارج از کشور 63
2-6- جمع بندی 68
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی