دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق باورهای معرفت شناختی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
تعداد صفحات | 69 |
حجم | 100/648 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
تعریف مفهومی باورهای معرفت شناختی:
شومر(1990) باورهای معرفت شناختی را عقاید کم و بیش مستقلی می داند که دارای 5 مولفه است.
الف) عقیده راجع به «آموختن، چگونه آموختن»: یعنی فرد اعتقاد داشته باشد«چگونه آموختن را» نمی توان آموخت.
ب) ذاتی بودن «توانایی یادگیری»: یعنی فرد اعتقاد داشته باشد که توانایی یادگیری ذاتی است.
ج) «سریع بودن فرایند یادگیری»: یعنی فرد معتقد باشد یادگیری سریع است و از درگیری و فعالیت مداوم برای یادگیری خودداری کند.
د) «ساده بودن علم»: یعنی فرد معتقد باشد مهم ترین ویژگی علم این است که اطلاعاتی را درباره واقعیت های مجزی فراهم می آورد و در عین حال ارتباطی بین آنها وجود ندارد.
هـ) «مطلق دانستن علم»: یعنی فرد یافته های علمی را موضوعاتی مطلق که امکان خطا و اشتباه در آن ها وجود ندارد در نظر بگیرد.
تعریف عملیاتی باورهای معرفت شناختی:
در پژوهش حاضر منظور از باورهای معرفت شناختی آن چیزی است که توسط پرسشنامه شومر اندازه گیری می شود.
فهرست مطالب
2–1. زمینه نظری موضوع پژوهش 5
2–1-1. رویکرد فلسفی به معرفت شناسی و باورهای معرفت شناختی 5
2-1-1-1. امکان معرفت 5
2-1-1-2. چیستی معرفت 6
2-1-2. انگیزه معرفت شناسی 6
2 –1-3. تاریخچه معرفت شناسی 7
2-1-3-1. در دوره یونان باستان 7
2-1-3-2. دوره قرون وسطی 8
2-1-3-3. دوره جدید 9
2-1-3-4. دوره معاصر 10
2-1- 3-5. فلسفه اسلامی 11
2-1- 3-5-1. سیر معرفت شناسی در اسلام 11
2-1- 3-5-2. مبانی معرفت شناسی از نظر استاد شهید مطهری 12
2-1-4. انواع معرفت شناسی 13
2-1-4-1. معرفت شناسی مطلق و مقید 13
2-1-4-2. معرفت شناسی پیشینی و پسینی 14
2-1-5. ساختار معرفت، انسجام گروی، مبنا گروی 15
2-1-5-1. انسجام گروی 16
2-1-5-2. مبنا گروی 17
2-1-6. رویکردهای روانشناسی 18
2-1-7. رویکرد شناختی 18
2-1-7-1. پیاژه 18
2-1-7-1 -1. منابع الهام بخش معرفت شناسی تکوینی از نظر پیاژه 19
2-1-7- 1-2. اصول معرفت شناسی تکوینی 21
2-1-7-1-3. معرفت شناسی به منزله علم 21
2-1-7-2. طرح پری 22
2-1-7-4. بکستر 25
2–1-7-5. کینگ و کیچنر 26
2-1-7 -6 .شومر 27
2-1-8. رایج ترین مدل های نظری مطرح شده 29
2-1-9. مدل های موجود در خصوص سنجش باورهای معرفت شناختی 31
2-1-10. حوزه کلی مربوط به ساختار اصلی باورهای افراد دربارۀ یادگیری و آموزش 32
جدول2-1: اجراء الگوهای موجود در بارة باورهای معرفت شناختی – اقتباس از هوفر و پنتریچ (1997) 34
2 –2. بررسی تحقیقات انجام شده 35
الف) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی 35
ب) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی و متغیرهای مربوطه. 43
پیشینه تحقیق
تحقیقات انجام شده خارجی
تحقیقات انجام شده داخلی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی