دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس تحصیلی دانش آموزان که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
تعداد صفحات | 64 |
حجم | 271/579 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
استرسهای گوناگون با تاثیر منفیای که بر منابع مقابله فردی و اجتماعی شخص اعمال میکنند، باعث کاهش مقاومت فرد میگردند و در دراز مدت اثرات ناخوشایندی بر بهداشت جسمی و روانی دانشآموزان میگذارند. مشخص شده است که استرس میتواند منجر به بروز بیماریهای جسمی و روانی، اختلال در عملکرد و قدرت سازگاری و در نهایت پایین آمدن کیفیت زندگی دانشآموزان گردد(42). استرس تحصیلی به عنوان یک نوع استرس مزمن به دنبال نیازهای تحصیلی و آموزشی میباشد.
استرس در موقعیت و شرایط تحصیلی اگر بخوبی کنترل نشود میتواند نتایج و پیامدهای بهداشتی و اجتماعی منفی داشته باشد .
1. بیماریهای جسمانی: بیماریهای قلبی، سرطان ، ناراحتیهای گوارشی و پوستی، سردرد و میگرن
2. اختلالات رفتاری: رفتارهای خودکشنده ، اختلالات غذاخوردن، انجام رفتارهای پرخطر، سوءمصرف مواد، زورگیری در مدرسه
3. مشکلات تحصیلی: مطالعات نشان دادهاند که بین میزان استرس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد و دانشآموزان با سطوح خفیف، متوسط و بالای استرس عملکرد تحصیلی متفاوتی داشتهاند.
4. همچنین عامل حل نشده شکست تحصیلی در مدارس است، مختل کننده یادگیری است، بطوری که استرس تا 70 درصد یادگیری را کاهش میدهد.
5. اختلالات روانی: فشارهای روانی هنگام امتحان ، افسردگی، اضطراب.
همانطور که ذکر شد، مشکلات و عوامل استرس زا در زندگی تحصیلی باعث افت تحصیلی و گاهی بیماری در دانشآموزان میگردد ) 19،11 و 39).
فهرست مطالب
چارچوب پنداشتی: 16
استرس: 16
انواع استرس بر حسب علل ایجاد کننده آن 18
استرس تحصیلی 18
عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی 22
اثرات حاصل از استرس تحصیلی 24
استرس تحصیلی و دختران 25
آموزش مهارتهای هوش هیجانی و استرس تحصیلی: 27
نمودار1-2: چارچوب پنداشتی پژوهش 33
مروری بر مطالعات گذشته: 34
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی