خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه و ادبیات نظری مدیریت مشارکتی و مبانی فکری مشارکت با فرمت docx در قالب 36 صفحه ورد
تعداد صفحات | 36 |
حجم | 69/717 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
مشارکت درگیر شدن ذهنی و عاطفی کارکنان در موقعیت های گروهی است که آنان را بر می انگیزد تا به هدفهای گروه یاری دهند و برای رسیدن به آنها احساس مسئولیت کنند . در این تعریف سه اندیشه مهم جای دارد : درگیر شدن ، یاری دادن و احساس مسئولیت کردن . الف- درگیر شدن ذهنی و عاطفی : پیش و بیش از هر چیز مشارکت به معنی درگیر شدن ذهنی و عاطفی است، و نه تنها فعالیت و تلاش عضلانی . منظور از این درگیر شدن یک حالت روانشناختی است و نه یک وضعیت جسمانی . شخصی که مشارکت می کند به جای آنکه به حالت « کار- درگیر » درآید، به وضعیت « خود- درگیر » دست پیدا می کند .
ب- برانگیختن برای یاری دادن : دومین پندار در مشارکت آن است که مشارکت کارکنان را به یاری دادن بر می انگیزد ، کارکنان اختیار پیدا می کنند تا سرچشمه های ابتکار و آفرینندگی خود را ، همچنان که در نظریه پیش بینی می شود ،به سوی هدفهای سازمان بازگشاید . در چنین وضعی مشارکت از « موافقت » تفاوت پیدا می کند . مشارکت پدیده ای بیش از جلب موافقت در باره چیزی است که از پیش درباره آن تصمیم گیری شده است . بزرگترین ارزش آن دست یابی به خلاقیت و قدرت آفرینندگی همه کارکنان است .
فهرست مطالب
مدیریت مشارکتی
مقدمه
مفهوم مشارکت و مدیریت مشارکتی
ویژگی های افراد و سازمان مشارکت جو
سیرتکوین مدیریت مشارکتی
مبانی فکری مشارکت
فلسفه مدیریت مشارکتی
اهداف مدیریت مشارکتی
انواع مشارکت
پیش نیازهای مشارکت
درجات مشارکت
رابطه متناظر میان درجات مشارکت و سلسله مراتب نیازها
عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشارکتی
رابطه مدیریت مشارکتی و کارکنان سازمان
سطوح مشارکت
آماده سازی سازمان برای حرکت به سوی مدیریت مشارکتی
مزایای مشارکت و مدیریت مشارکتی
موانع مشارکت
موانع سازمانی مشارکت
رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی
پیشینه
منابع