خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه فرهنگ و رفتار شهروندی با فرمت docx در قالب 20 صفحه ورد
تعداد صفحات | 20 |
حجم | 67/851 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
توسعه این مفهوم از نوشتارهای چستر بارنارد در سال 1938 در مورد تمایل به همکاری و مطالعات کتز در باره عملکرد و رفتارهای خودجوش و نوآورانه در سالهای 1964، 1966، 1978 ناشی شده است. (کاستر و همکاران : 2004، به نقل از عباسپور 1385). باتمن و ارگان برای اولین بار در سال 1983، واژه رفتار شهروندی سازمانی را در دو قالب مفهوم سازی کردند؛ اول کمکهای مثبت، مانند وقت شناسی و انجام دادن امور فراتر از وظایف رسمی سازمان، و دوم دوری جستن از وارد نمودن زیان و خسارت و ایجاد مزاحمت برای همکاران با سارمان همچون اجتناب از شکوه و شکایت و یا سرزنش دیگران به خاطر امور کم اهمیت. ارگان (1990) در بازنگری خود، این نکته را مورد توجه قرار داد که اجتناب از ایجاد صدمه و مزاحمت از اهمیت زیادی برخوردار است، اگر چه در میان اشکال مختلف رفتار شهروندی سازمانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. (مارکوزی و زین، 2004). سنیک در سال 1991 سه نوع استدلال را در خصوص اینکه چرا رفتار شهروندی سازمانی نمی تواند از طریق تأثیرات و پیامدهای سازمانی تحت تأثیر قرار گیرند.
فهرست مطالب
رفتار شهروندی
2-15-1- تعاریف رفتار شهروندی سازمانی
2-16- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی
2-17- انواع رفتار شهروندی سازمانی
2-18- رفتار شهروندی مدیریت (MCB)
2-18-1- رفتار شهروندی کارکنان
2-18-2- رفتارهای ضد شهروندی
2-19- عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی
2-20- پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی
2-21- ارتباط هوش فرهنگی و رفتار شهروندی
منابع