دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش| ادبیات نظری و فصل دوم تحقیق پروپوزال

دانلود نمونه مبانی نظری و پیشینه پژوهش , نمونه ای از مبانی نظری تحقیق نمونه پیشینه نظری و تجربی ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق , چارچوب نظری تحقیق ,تفاوت مبانی نظری با چارچوب نظری,دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش| ادبیات نظری و فصل دوم تحقیق پروپوزال

دانلود نمونه مبانی نظری و پیشینه پژوهش , نمونه ای از مبانی نظری تحقیق نمونه پیشینه نظری و تجربی ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق , چارچوب نظری تحقیق ,تفاوت مبانی نظری با چارچوب نظری,دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش

مبانی نظری مدل های تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد

مبانی نظری مدل های تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد

مبانی نظری مدل های تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد

دسته بندیعلوم انسانی
فرمت فایلdocx
حجم فایل230 کیلو بایت
تعداد صفحات88
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


2-1- مقدمه
2-2- تاریخچه کنترل کیفیت:
2-3- مدل های تعالی سازمانی
2-3-1- تاریخچه تعالی سازمانی
2-3-2- تعریف مدل تعالی سازمانی
2-3-3- اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین
2-3-4- مزایای مدل تعالی سازمانی
2-3-5- انواع مدل های تعالی سازمانی
2-3-5-1- مدل دمینگ
2-3-5-2- مدل مالکوم بالدریج
2-3-5-3- مدل جایزه کیفیت اروپا (EFQM)
2-4- ارزیابی عملکرد
2-4-1- تعریف ارزیابی عملکرد
جدول2-1- ابعاد بررسی یک سیستم ارزیابی عملکرد
2-4-2- اهداف ارزیابی عملکرد
2-4-3- محدودیت های ارزیابی عملکرد
2-4-4- دسته بندی مدل های ارزیابی عملکرد
ز( مدل ارزش فرآیند
ح)هزینه یابی بر مبنای فعالیت
ط) مدل مثلث خدمات
شکل 2-5- مدل مثلث خدمات
ی) مدل کارت امتیازی متوازن
ک) مدل منشور عملکرد
شکل 2-7- مدل منشور عملکرد
جدول 2-7- مقایسه فرآیندهای توسعه سیستم ارزیابی عملکرد
2-4-5-الزامات سیستم اندازه گیری عملکرد
جدول 2-8- الزامات یک سیستم مناسب اندازه گیری عملکرد
جدول2-9- الزامات یک سیستم اندازه گیری عملکرد
2-4-6-الزامات شاخص های اندازه گیری عملکرد
2-4-7- موانع پیاده سازی سیستم های اندازه گیری عملکرد
2-4-8- جمع بندی
2-5-مدل های خودارزیابی (جوایز کیفیتی)
2-5-1- جوایز کیفیتی
2-5-1-1- جایزه کیفیت دمینگ
2-5-1-2- جایزه کیفیت مالکوم بالدریج(MBNQA)
2-5-1-2-1-معیارهای اصلی جایزه کیفیت مالکوم بالدریج
2-5-1-3- جایزه کیفیت اروپا
جدول 2-16- عناوین محورهای جایزه کیفیت اروپا، تعاریف، امتیازات و معیارها (مجموعه توانمندسازها: ۵۰۰ امتیاز)
ادامه جدول 2-16- عناوین محورهای جایزه کیفیت اروپا، تعاریف، امتیازات و معیارها (مجموعه نتایج: ۵۰۰ امتیاز)
2-5-1-3-3-روش ارزیابی سازمان ها برای دریافت جایزه کیفی اروپا
2-6- مقایسه انواع مدل های تعالی سازمانی
منابع



2-1- مقدمه
امروزه بنگاه های اقتصادی کشور در فرآیند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالش های بیشماری مواجه هستند. حضور در بازارهای جهانی وحتی باقی ماندن دربازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف ، فرآیندها وساختار سازمانی درصحنه رقابت، سازمان هایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری و ثروت آفرینی به عنوان شاخص های کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند.
مدل های تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار به عنوان ابزاری قوی برای سنجش میزان استقرار، درسازمان های مختلف به کار گرفته می شوند. با بکارگیری این مدلها سازمانها می تواند از یک سو میزان موفقیت خود را دراجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قراردهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند. مدلهای سرآمدی کسب و کار پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است ؟ چه اهداف و مفاهیمی را دنبال می کند و چه معیارهایی بر رقبای آن حاکم است؟
امروزه اکثر کشورهای دنیا با تکیه براین مدلها جوایزی را درسطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمانها و کسب و کار در تعالی ، رشد وثروت آفرینی می باشند . مدلهای تعالی با محور قراردادن کیفیت تولید ( کالا یا خدمات ) و مشارکت همه اعضا سازمان می تواند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج کنند. دستاوردهای بالغ بر 50 سال تجربه برنامه ریزی توسعه، شرایط خطیر کنونی اقتصاد ایران به ویژه روند نگران کننده عرضه وتقاضای نیروی کار، روند نگران کننده و نزولی سرمایه گذاری در بخشهای مولد اقتصاد در کنار حجم عظیم منابع وامکانات موجود اما بلا استفاده در سطح کشور و بالاخره روند جهانی شدن اقتصاد هریک به نوعی و با منطق خاص خود نشان دهنده این واقعیت هستند که راه منحصر به فرد موفق برای رویایی فعال وثمر بخش با چالشهای موجود جهانی شدن، سامان دادن برنامه های توسعه کشور بر پایه اصول وموازین بهره وری است، برنامه ای که در آن به جای اتخاذ رویکرد تزریق مستمر و فزاینده ارز و ریال، برکارآمد سازی نحوه استفاده از منابع تاکید می گردد و با توجه به این امر و همچنین نگرانی صنایع وسازمانهای اقتصادی کشور از پیوستن به تجارت جهانی وطرح سوالاتی که آیا سازمانهای صنعتی کشور ما توان رقابت دراین فضا را دارند؟ در چه معیارهایی ضعیف هستیم؟ سازمانهای ما چگونه باید باشند که در رقابت پیروز میدان باشیم؟ و تفاوت سازمان ما با یک سازمان سر آمد و متعالی در مقیاس جهانی چیست ؟ دلایلی است که موجب شد موسسات اقتصادی کشورمان به دنبال الگوهایی از سازمانهای موفق در امر کسب و کار باشند، سازمانهایی که نیازهای اصلی جامعه را به بهترین نحو برآورده می کند و در این راه سرآمد دیگر سازمانها هستند و می دانند در فضای رقابتی برای رشد ، ماندگاری و برتری ، چگونه باید عمل کنند.

2-1- مقدمه

2-2- تاریخچه کنترل کیفیت:

2-3- مدل های تعالی سازمانی

2-3-1- تاریخچه تعالی سازمانی

2-3-2- تعریف مدل تعالی سازمانی

2-3-3- اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین

2-3-4- مزایای مدل تعالی سازمانی

2-3-5- انواع مدل های تعالی سازمانی

2-3-5-1- مدل دمینگ

2-3-5-2- مدل مالکوم بالدریج

2-3-5-3- مدل جایزه کیفیت اروپا (EFQM)

2-4- ارزیابی عملکرد

2-4-1- تعریف ارزیابی عملکرد

جدول2-1- ابعاد بررسی یک سیستم ارزیابی عملکرد

2-4-2- اهداف ارزیابی عملکرد

2-4-3- محدودیت های ارزیابی عملکرد

2-4-4- دسته بندی مدل های ارزیابی عملکرد

ز( مدل ارزش فرآیند[1]

ح)هزینه یابی بر مبنای فعالیت[2]

ط) مدل مثلث خدمات

شکل 2-5- مدل مثلث خدمات

ی) مدل کارت امتیازی متوازن[3]

ک) مدل منشور عملکرد[4]

شکل 2-7- مدل منشور عملکرد

جدول 2-7- مقایسه فرآیندهای توسعه سیستم ارزیابی عملکرد

2-4-5-الزامات سیستم اندازه گیری عملکرد

جدول 2-8- الزامات یک سیستم مناسب اندازه گیری عملکرد

جدول2-9- الزامات یک سیستم اندازه گیری عملکرد

2-4-6-الزامات شاخص های اندازه گیری عملکرد

2-4-7- موانع پیاده سازی سیستم های اندازه گیری عملکرد

2-4-8- جمع بندی

2-5-مدل های خودارزیابی (جوایز کیفیتی)

2-5-1- جوایز کیفیتی

2-5-1-1- جایزه کیفیت دمینگ

2-5-1-2- جایزه کیفیت مالکوم بالدریج(MBNQA)

2-5-1-2-1-معیارهای اصلی جایزه کیفیت مالکوم بالدریج

2-5-1-3- جایزه کیفیت اروپا

جدول 2-16- عناوین محورهای جایزه کیفیت اروپا، تعاریف، امتیازات و معیارها (مجموعه توانمندسازها: ۵۰۰ امتیاز)

ادامه جدول 2-16- عناوین محورهای جایزه کیفیت اروپا، تعاریف، امتیازات و معیارها (مجموعه نتایج: ۵۰۰ امتیاز)

2-5-1-3-3-روش ارزیابی سازمان ها برای دریافت جایزه کیفی اروپا

2-6- مقایسه انواع مدل های تعالی سازمانی

منابع

2-1- مقدمه

امروزه بنگاه های اقتصادی کشور در فرآیند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالش های بیشماری مواجه هستند. حضور در بازارهای جهانی وحتی باقی ماندن دربازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف ، فرآیندها وساختار سازمانی درصحنه رقابت، سازمان هایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری و ثروت آفرینی به عنوان شاخص های کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند.

مدل های تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار به عنوان ابزاری قوی برای سنجش میزان استقرار، درسازمان های مختلف به کار گرفته می شوند. با بکارگیری این مدلها سازمانها می تواند از یک سو میزان موفقیت خود را دراجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قراردهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند. مدلهای سرآمدی کسب و کار پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است ؟ چه اهداف و مفاهیمی را دنبال می کند و چه معیارهایی بر رقبای آن حاکم است؟

امروزه اکثر کشورهای دنیا با تکیه براین مدلها جوایزی را درسطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمانها و کسب و کار در تعالی ، رشد وثروت آفرینی می باشند . مدلهای تعالی با محور قراردادن کیفیت تولید ( کالا یا خدمات ) و مشارکت همه اعضا سازمان می تواند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج کنند. دستاوردهای بالغ بر 50 سال تجربه برنامه ریزی توسعه، شرایط خطیر کنونی اقتصاد ایران به ویژه روند نگران کننده عرضه وتقاضای نیروی کار، روند نگران کننده و نزولی سرمایه گذاری در بخشهای مولد اقتصاد در کنار حجم عظیم منابع وامکانات موجود اما بلا استفاده در سطح کشور و بالاخره روند جهانی شدن اقتصاد هریک به نوعی و با منطق خاص خود نشان دهنده این واقعیت هستند که راه منحصر به فرد موفق برای رویایی فعال وثمر بخش با چالشهای موجود جهانی شدن، سامان دادن برنامه های توسعه کشور بر پایه اصول وموازین بهره وری است، برنامه ای که در آن به جای اتخاذ رویکرد تزریق مستمر و فزاینده ارز و ریال، برکارآمد سازی نحوه استفاده از منابع تاکید می گردد و با توجه به این امر و همچنین نگرانی صنایع وسازمانهای اقتصادی کشور از پیوستن به تجارت جهانی وطرح سوالاتی که آیا سازمانهای صنعتی کشور ما توان رقابت دراین فضا را دارند؟ در چه معیارهایی ضعیف هستیم؟ سازمانهای ما چگونه باید باشند که در رقابت پیروز میدان باشیم؟ و تفاوت سازمان ما با یک سازمان سر آمد و متعالی در مقیاس جهانی چیست ؟ دلایلی است که موجب شد موسسات اقتصادی کشورمان به دنبال الگوهایی از سازمانهای موفق در امر کسب و کار باشند، سازمانهایی که نیازهای اصلی جامعه را به بهترین نحو برآورده می کند و در این راه سرآمد دیگر سازمانها هستند و می دانند در فضای رقابتی برای رشد ، ماندگاری و برتری ، چگونه باید عمل کنند.



[1] Value for money/ Business Process model

[2] Activity Based Costing

[3] Balanced scorecard model

[4] Performance prism

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.