دانلود ppt درمورد بررسی مدیریت رسانه در 44 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت دانلود ppt درموردx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
تعداد صفحات | 44 |
حجم | 4361 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | دانلود ppt درموردx |
دسته بندی | دانلود ppt درمورد |
دانلود ppt درمورد بررسی مدیریت رسانه در 44 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت دانلود ppt درموردx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
دیدگاه اول. مدیریت رسانه به مثابه مدیریت عمومی سازمان رسانه ای
دیدگاه دوم. مدیریت رسانه
دیدگاه سوم. مدیریت ارتباط با رسانهها
دیدگاه چهارم. ماتریس مدیریت رسانه
دیدگاه پنجم. مدیریت رسانههای خُرد (Micro Media)
دیدگاه ششم. فرآیند هفت مرحلهای مدیریت رسانه
دیدگاه هفتم. مدیریت معنی و محتوا
دیدگاه هشتم. مدیریت رسانه، مدیریت سه مرحلهای پیام
به سوی یک الگوی جامع
نتیجهگیری
بخشی از متن
مقدمه
سازمانهای رسانهای با توجه به ویژگیهای خاص خود مستلزم مدیریتی متفاوتاند. از اینرو «مدیریت رسانه» به عنوان حوزة مطالعه و تحقیق جدید پا به عرصه گذاشته است. این مبحث برآن است تا با طرح دیدگاهها و رویکردهای مختلف نسبت به مقوله مدیریت رسانه به بررسی چیستی موضوع بپردازد و ابعاد آن را روشن نماید. ضرورت این امر از آنجا ناشی میشود که بهرغم گذشت چندین سال از شکلگیری و راهاندازی مدیریت رسانه به عنوان یک رشته علمی و دانشگاهی هنوز تعریف روشن و مشخصی از آن وجود ندارد و اختلاف نظر بر سر قلمرو آن بسیار است. به این منظور در این مبحث سعی میشود ضمن طرح دیدگاههای مختلف، تعریفی نسبتاً جامع و مشخص از این مفهوم ارائه گردد.
رشد چشمگیر انواع رسانههای جمعی در چند دهة اخیر و افزایش نقش های اجتماعی آنها باعث شده است که آنها از ابعاد مختلف مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرند و یکی از مهمترین این ابعاد بعد مدیریتی رسانههاست. رسانههای جمعی از آغاز به عنوان یکی از نهادهای مؤثر و مهم در جوامع نقشآفرینی کردهاند و در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... اثرگذار بودهاند. این اثرگذاری در یکی دو دهة اخیر به حدی رسید که توجه مدیران و متولیان امور جوامع را به خود جلب کرده و آنها را در جستوجو برای یافتن شیوههای مؤثر و کارآمد مدیریت و راهبری این دستگاههای عظیم به تکاپو انداخت.
در این میان کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده که همواره از قدرت بیبدیل رسانههای خود در جهت پیشبرد طرحها و برنامههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... بهره گرفتهاند، ضرورت تحقیق و مطالعه و سرمایهگذاری بر روی مقوله «مدیریت رسانه» را احساس کردهاند. بدین ترتیب موضوع «مدیریت رسانه» از دهة ۹۰ وارد حوزههای علمی و دانشگاهی شد. البته نباید از این نکته غافل شد که روند تخصصی شدن در تمامی علوم، از جمله مدیریت نیز در این میان بیتأثیر نبوده است.
مطالعة پیشینه تحقیق در مدیریت رسانه نشانگر آن است که دارای ادبیات غنی و گستردهای نیست و بر پایه مباحث تئوریک رشتههای مهم و کاربردی مدیریت و ارتباطات استوار است. اغلب مباحث مطرح شده در زمینة مدیریت رسانه با توجه به خاستگاه این رشته علمی و ماهیت نظام رسانهای غرب دارای رویکرد اقتصادی است. (فرهنگی و روشندل اربطانی، ۱۳۸۳)
در کشور ما نیز موضوع رسانههای جمعی و اهمیت آنها همواره مطمح نظر مسئولین و صاحبنظران مملکت بوده است، ضرورت ورود به بحث مدیریت رسانه به شکل علمی از اواخر دهة هفتاد مطرح گردید و از اوایل دهة هشتاد، مقاطع تحصیلات تکمیلی این رشته راهاندازی شد لکن بهرغم گذشت حدود پنج سال از راهاندازی به نظر میرسد به تناسب موضوع در نزد افکار عمومی جامعه و حتی جامعة علمی از اهمیت لازم برخوردار نبوده است و تعابیر و تفاسیر مختلف و متفاوتی از آن میشود. در این مبحث سعی میشود با طرح و بررسی دیدگاهها و رویکردهای مختلف به تبیین مفهوم یاد شده بپردازیم. به این منظور هشت دیدگاه مختلف مطرح و در نهایت الگوی جامع مدیریت رسانه ارائه میگردد.
● دیدگاه اول. مدیریت رسانه به مثابه مدیریت عمومی سازمان رسانه ای
این دیدگاه شاید رایجترین و غالبترین دیدگاه موجود در زمینة مدیریت رسانه باشد که بر اساس آن سازمانهای رسانهای نیز مانند سایر سازمانهای جامعه نیازمند اعمال مدیریت جهت نیل به اهدافی چون رشد، بقا، سودآوری و... باشند و هر آنچه در خصوص اصول، فنون و مهارتهای مدیریتی در ادبیات مدیریت وجود دارد، در اینجا نیز مصداق پیدا میکند. به زعم طرفداران این دیدگاه مدیریت رسانه یعنی اعمال کارکردها و وظایف اساسی مدیریت نظیر برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل و نیز سایر وظایف فرعی نظیر گزارشگیری، تأمین منابع انسانی، بودجهبندی و... در یک سازمان رسانهای.
بر اساس این دیدگاه مدیریت رسانه یعنی بهکارگیری بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل به منظور تحقق اهداف سازمان رسانهای.
اینویلر(۱۹۸۴) ، مدیریت رسانه را طراحی، هدایت و توسعة سیستمهای رسانهای میداند) پرینگل و استار نیز مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانستهاند و مهارتهای مدیر رسانهای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه میکنند. (Pringle & Star, ۲۰۰۶)
پس مشاهده میشود غالبترین دیدگاه محصول تخصصی شدن علم مدیریت و کاربرد اصول مدیریت عمومی در مورد یک سازمان رسانهای است و از این نظر مدیریت یک سازمان رسانهای تفاوتی با مدیریت سایر سازمانها ندارد و حتی مدیری که در عرصه دیگری موفق است میتواند در مدیریت سازمان رسانهای نیز توفیق لازم را به دست آورد.
و ...
دانلود ppt درمورد نظریه های مشاوره و روان درمانی در 35 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت دانلود ppt درموردx
تعداد صفحات | 35 |
حجم | 3638 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | دانلود ppt درموردx |
دسته بندی | روانشناسی |
دانلود ppt درمورد نظریه های مشاوره و روان درمانی در 35 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت دانلود ppt درموردx
فهرست مطالب
مقدمه
نظریه روان تحلیلگری فروید
فروید و بروئر
علت روان آزردگی
انواع اضطراب از نظر فروید
نظر فروید درباره ی انسان
فن تداعی آزاد
فرایند پالایش یا تخلیه ی هیجانی
فرایند پالایش یا تخلیه ی هیجانی (مقاومت)
تحلیل رویا
کار روان تحلیلگر
آنا فروید
نظریه پردازان روابط شی و اختلاف نظر با فروید
بررسی روان تحلیلگری از دیدگاه دانشمندان اسلامی
درمانگری تحلیلی یونگ
کهن الگوهای یونگ
تفرد
اضداد، هم ارزی، آنتروپی
برونگرا و درونگرا
آزمون تداعی واژه ها
تحلیل رویا
تخیل فعال
هدف نهایی درمان یونگ
بررسی نظریه ی یونگ از دیدگاه دانشمندان اسلامی
بخشی از متن
مقدمه
نظریهها هرکدام بُعدی از ابعاد آدمی را شناسایی کردهاند بنابراین تعهد و باور به یک نظریه، مشاور را از همه جانبه گرایی در یافتن راه حل بازمیدارد، مراجع را با دشواری روبه رو میسازد و در مواردی باعث می شود به زور یک تحلیل ساختگی، علمی جلوه داده شود. بنابراین قبول یک نظریه بهعنوان مؤثرترین روش برای همه ی مواردِ مشکل زا، ابزاری ناکارآمد است.
به طور کلی باید نظریه های مشاوره و درمانگری را متناسب با فرهنگ و ارزشهای دینی جامعه انتخاب کرد و به کار بست...
فروید و بروئر
آشنایی فروید با پزشک اتریشی ژوزف بِروئر اثر چشمگیری بر او و دیدگاهش داشت. بِروئر در جریان درمان بیماران خود، با تشویق آنها به گفتگوی آزاد در مورد نشانههای شان به موفقیتهایی دست یافته بود.
فروید که در کار هیپنوتیزم مهارت خوبی نداشت به روش گفتگو درمانی بروئر روی آورد و آن را بسیار اثربخش یافت.
این موضوع شالوده ی روش اصلی او در کاوش بر روی نا هوشیار گردید...
دانلود ppt درمورد تعریف سیستم اطلاعاتی در 30 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت دانلود ppt درموردx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
تعداد صفحات | 30 |
حجم | 4189 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | دانلود ppt درموردx |
دسته بندی | دانلود ppt درمورد |
دانلود ppt درمورد تعریف سیستم اطلاعاتی در 30 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت دانلود ppt درموردx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
تعریف سیستم اطلاعات
آیا یک سیستم اطلاعات به رایانه احتیاج دارد؟
چرا از سیستمهای اطلاعات استفاده میشود؟
مزایای استفاده از سیستمهای اطلاعات
انواع سیستمهای اطلاعات
عناصر تأثیرگذار بر سیستمهای اطلاعات
معماری سیستمهای اطلاعات
چگونه یک سیستم اطلاعات برای سازمان خود تهیه کنیم؟
بخشی از متن
مقدمه
بیش از هشتاد درصد کار روزانه مدیران صرف اطلاعات میشود از جمله دریافت اطلاعات، برقراری ارتباط و استفاده از اطلاعات در طیف وسیعی از امور مختلف. از آنجایی که اطلاعات مبنای تمام فعالیتهای یک سازمان است، سیستمهایی باید وجود داشته باشند که اطلاعات را تولید و مدیریت کنند. هدف چنین سیستمهایی ایجاد تضمین در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اطمینان در مواقع مورد نیاز و در شکل قابل استفاده است. چنین سیستمهایی، سیستمهای اطلاعات نامگذاری شدهاند.
تعریف سیستم اطلاعات
تعاریف متعددی از سیستم اطلاعات در رشتههایی مانند مدیریت، علوم کامپیوتر، مهندسی نرمافزار، و علوم کتابداری و اطلاع رسانی ارائه شده است. تعریف آمده در واژهنامه انجمن کتابداری آمریکا (یانگ1 1983) تعریفی جامع از سیستمهای اطلاعات است که در اینجا با اندکی تغییر در جملهبندی ارائه می شود:
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمعآوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه».
بر خلاف موضوع این سایت که مدیریت و مهندسی صنایع است این تعریف از حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی گرفته شده است زیرا جامعیت و کلنگری این تعریف ویژگیهایی برای سیستمهای اطلاعات برمیشمرد که تعاریف دیگر آن ها را حذف میکنند. این ویژگیها عبارتند از:
سیستم اطلاعات یک سیستم کامل است برای هدف در نظر گرفته شده. این تعریف سیستم اطلاعات را محدود یا ملزم به داشتن اجزایی مانند انسان، ماشین و یا غیره نمیکند چرا که یک سیستم اطلاعات ممکن است، بتواند بدون داشتن هر یک از این اجزاء نقش خود را به صورت کامل ایفا کند.
سیستم اطلاعات طراحی شده است. اگر روش یا فرایندی وجود دارد که به صورت غیررسمی، تعریفنشده یا خود به خود شکل گرفته و اطلاعاتی را برای فرد، واحد یا سازمان ارائه میکند نمیتوان به آن سیستم اطلاعات گفت. البته در برخی منابع علمی، به چنین روشها یا فرایندهایی سیستم اطلاعات غیررسمی گفته میشود و در دستهبندی سیستمهای اطلاعات، سیستمهای اطلاعات غیررسمی در مقابل رسمی مطرح میشوند. اگر به تعریف سیستم توجه کنیم آنگاه نمیتوان به چنین روشها یا فرایندهایی نام سیستم نهاد. در ایجا ما قصد بحث نظری در این خصوص را نداریم؛ اما در ادامه سیستمهای اطلاعات طراحی شده را مدنظر قرار میدهیم.
سیستم اطلاعات شامل فرایندهای تولید، جمعآوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات است. اگر یک سیستمی همه این فرایندها را انجام نمیدهد نمیتوان به آن یک سیستم اطلاعات گفت. آن سیستم یا فرایند ممکن است یک زیر سیستم از یک سیستم اطلاعات باشد.
سیستم اطلاعات میتواند برای یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریفشده دیگر از جامعه مطرح شود. اگر چه سیستمهای اطلاعات در ابتدا برای استفاده در سازمان مطرح شده و شکل گرفتهاند؛ اما برای حوزههایی فراتر از سازمان (به عنوان مثال جامعه پژوهشگران، شهروندان و . . .) نیز قابل کاربرد است. به عنوان مثال سیستم اطلاعات شهری سیستمی است که کاربران نهایی آن شهروندان هستند. صحبت راجع به چنین سیستمهای اطلاعات نیازمند جایگاه دیگری است.
در این تعریف از واژه «داده» استفاده نشده است. خیلی از منابع دو واژه داده و اطلاعات را متفاوت تعریف میکنند و اطلاعات را دادههای پردازش شده میدانند. مرز تفاوت بین داده و اطلاعات نسبی است چرا که ممکن است اطلاعاتی دوباره پردازش شوند و اطلاعات جدیدی تولید کنند. بنابراین در این شرایط نمیتوان گفت اطلاعات قبل از پردازش داده بودهاند. با این توضیح ما تنها از واژه اطلاعات استفاده میکنیم.
و ...
دانلود ppt درمورد مدیریت ارتباط با مشتری در 38 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت دانلود ppt درموردx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
تعداد صفحات | 38 |
حجم | 4450 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | دانلود ppt درموردx |
دسته بندی | دانلود ppt درمورد |
دانلود ppt درمورد مدیریت ارتباط با مشتری در 38 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت دانلود ppt درموردx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
هدف CRM
اجزای مدیریت ارتباط با مشتری
معیارهای مورد استفاده در سنجش موفقیت CRM
ضرورت مدیریت ارتباط با مشتری
انواع سیستمهای CRM
شرایط مدیریت ارتباط با مشتری
چرا سازمان ها از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند؟
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری چگونه بر سازمان ها تاثیر می گذارد؟
چرا سازمان ها به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نیاز دارند؟
ویژگی های یک سیستم خوب و موفق مدیریت ارتباط با مشتریان
مشتریان چه چیزی را می خواهند؟
ایجاد یک راهکار مدیریت ارتباط با مشتری متمرکز بر مشتری
انتظارات مشتریان
مدیریت مشتری
دستیابی به یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری خوب
بخشی از متن
مقدمه
CRM مخفف عبارت Customer Relationship Management به معنی مدیریت ارتباط با مشتری است. مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM عبارت است از مجموعه گامهایی که به منظور ایجاد، توسعه، نگهداری و بهینهسازی روابط طولانیمدت و ارزشمند بین مشتریان و سازمان برداشته میشود.
اصطلاح CRM با مفهوم امروزی آن از دهه 1990 پدید آمد و در قالب یک راهبرد کسب و کار به منظور انتخاب و مدیریت ارزشمندترین ارتباطات با مشتریان تدوین شد. مدیریت ارتباط با مشتری به سازمان کمک میکند به شیوهای سازمان یافته، ارتباط با مشتریانش را مدیریت کند.
نمونه سادهای از CRM، یک بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات مربوط به مشتریان یک سازمان است که مدیریت و کارکنان فروش یا خدمات سازمان به کمک آن میتوانند، نیازهای مشتریانشان را با محصولات خود تطبیق دهند، نیازهای خدماتی آنها را یادآور شوند یا بتوانند مدیریتی صحیح بر زمان داشته باشد. بدین نحو که کاربران میتوانند فعالیتهای روزانه خود را به طور دقیقتر هماهنگ کنند.
بر اساس مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری، هر شخصی در سازمان میبایستی روی مشتری و اطلاعات مربوط به او متمرکز بوده و لذا اطلاعات مشتریان یک سازمان یا یک بنگاه اقتصادی، بایستی به طور کامل و یکسان در اختیار تمامی بخشهای مرتبط با مشتری قرار داده شود.
در این راستا، بخش بازاریابی در هر شرکت با تلاشی سازمان یافته میبایست در جهت جمعآوری و سازماندهی کردن اطلاعات مشتریان در درون مجموعه فعالیت کند. واحد فروش از این اطلاعات برای تماس با مشتری و ارائه خدمات و کالا به او استفاده میکند. همچنین این اطلاعات گنجینه ارزشمندی برای مدیران ارشد جهت تصمیم گیریهای کلان سازمان است.
هدف CRM
ایده اصلی CRM، کمک به بنگاهها برای استفاده از تکنولوژی و منابع انسانی در به دست آوردن دیدی بهتر نسبت به رفتارهای مشتریان، رقبا و بازار است. در صورتی که یک سیستم CRM بتواند مطابق با ایده بالا عمل کند، سازمان قادر خواهد بود:
• به مدیران ارشد در تصمیمگیریهای کلان شرکت کمک کند
• دانش مشتری را در سازمان ایجاد کند
• فرصتهای بازاریابی و فروش افزایش مییابد
• کارمندان فروش را در عقد سریعتر قراردادهای فروش یاری دهد
• فرایندهای فروش و بازاریابی را تسهیل کند
• بازدهی و اثربخشی مراکز تلفنی تماس با مشتری را افزایش دهد
• مشتریان جدیدی برای خود پیدا کند
• گردش مالی مشتریان خود را افزایش دهد
• پاسخگویی سریعتری به درخواستهای مشتریان داشته باشد
• دریافت بازخورد از مشتری دقیقتر انجام میشود و در نتیجه توسعه خدمات و محصولات جاری شرکت سریعتر انجام میشود.
• هزینههای تبلیغاتی را کاهش دهد
• ارائه محصولات جنبی مؤثرتر خواهد بود
• شناخت عمیقتری نسبت به مشتری ایجاد میشود.
و ...
دانلود ppt درمورد بررسی برنامه ریزی استراتژیک در 42 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت دانلود ppt درموردx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
تعداد صفحات | 42 |
حجم | 4319 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | دانلود ppt درموردx |
دسته بندی | دانلود ppt درمورد |
دانلود ppt درمورد بررسی برنامه ریزی استراتژیک در 42 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت دانلود ppt درموردx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
اصول اولیهی برنامه ریزی استراتژیک
چرا برنامه ریزی استراتژیک؟
۵ خروجی برنامه ریزی استراتژیک
عوامل کلیدی پیادهسازی موفقیتآمیز
تعیین رسالت شرکت در برنامه ریزی استراتژیک
وظیفه هر شرکت در برنامه ریزی استراتژیک چگونه تعریف می شود؟
چگونه باید رسالت شرکت را تعیین نمود؟
تعیین اهداف شرکت در برنامه ریزی استراتژیک
در برنامه ریزی استراتژیک برای رسیدن به اهداف بازاریابی چه اقداماتی را باید انجام داد؟
تعیین ترکیب فعالیت های شرکت در برنامه ریزی استراتژیک
شناسایی واحد فعالیت استراتژیک
بخشی از متن
مقدمه
تصمیمگیری مؤثر در مواجهه با تغییرات مداوم دنیای کسبوکار، دغدغهی بنگاهها و سازمانهای بسیاری است. مهم است که از روند تغییرات جا نمانید و همیشه به دنبال علاج واقعه پس از وقوع آن نباشید. خوب است که به جای مدیریت بحران، از اساس، مانع وقوع آن شوید. یکی از ابزارهای مطمئنی که به گرفتن تصمیمهای کارآمد و بههنگام در سازمانها کمک میکند، برنامه ریزی استراتژیک با راهبردی است. در این مبحث با اصول اولیه و مفاهیم اساسی برنامه ریزی استراتژیک آشنا میشویم.
اصول اولیهی برنامه ریزی استراتژیک
مفاهیم اساسی برنامه ریزی استراتژیک شامل شناخت مزیتها و خروجیهای آن و فرا گرفتن اقدامات کلیدی برای یک برنامه ریزی استراتژیک کارآمد و پیادهسازی موفق آن است.
بسیاری از سازمانها به جای اینکه زمان ارزشمندشان را صرف پیشبینی و آمادهسازی برای مواجهه با تغییراتِ ناخواسته بکنند، زمان قابل توجهی را صرف واکنش به پیامدهای پس از واقعه میکنند. سازمانهایی که اقدامات محافظتی برای خود در نظر نمیگیرند زمان و انرژی زیادی را فقط برای عقب نماندن از دیگران هدر میدهند. این سازمانها بیشتر توان خود را برای مقابله با مشکلات ناخواستهی ناگهانی به کار میگیرند و در نتیجه نیروی چندانی برای پیشبینی و آمادهسازی برای چالشهای بعدی نخواهند داشت. این چرخهی معیوب، سازمانها را اسیر نوعی وضعیت انفعالی میکند.
اما امکان رهایی از این وضیعت وجود دارد؛ با به کار گیریِ فرآیندی آزموده به نام برنامه ریزی استراتژیک که جایگزینی قابل اعتماد برای مدیریت بحران است.
برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی گامبهگام است که دارای اهداف و خروجیهایی مشخص است و قابلیت پیادهسازی و ارزیابی دارد. به زبان ساده، برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که امکان پیشبینی آینده و تجسم آن بر اساس روندهای جاری و در نتیجه امکان اثرگذاری بر نیرویهای موثر در تغییر سازمان را فراهم میکند.
برنامه ریزی استراتژیک بر مبنای نشانگرهای قدرتمندی که محیط کسبوکار را پیشبینی میکنند، برنامهای برای ۳ تا ۵ سال آینده ارائه و مسیر حرکت را مشخص میکند.
آمارهای جمعیتشناختی، شاخصهای اقتصادی، سیاستهای دولت و پیشرفتهای فنآوری برخی از شاخصهایی هستند که در برنامه ریزی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرند. با استفاده از این شاخصها که تغییرات سبک زندگی، وضعیت اقتصادی و سیاسی را مشخص میکنند روندهای مهم و قابل اعتمادی آشکار میشوند که در برنامهریزی و مدیریت تأثیرگذار هستند و کار را سادهتر میکنند. این روندها ممکن است نشاندهندهی فرصتها یا تهدیدهای بالقوه و یا هر دوی آنها باشند. بررسی احتمالات و تعیین استراتژیمناسب برای مواجهه با چالشها، باعث میشود سازمان بیشترین بهره را از فرصتها ببرد و زیان احتمالی ناشی از تهدیدها را به کمترین میزان برساند. لُب مطلب اینکه میتوانیم آینده را مدیریت کنیم! به عبارتی میتوانیم انرژی و منابع موجود را به شکلی مؤثرتر مصرف و کسبوکارمان را به شکلی موفقیتآمیز هدایت کنیم و همهی اینها با وجود تغییرات پیوستهی محیط پیرامون رخ میدهد.
و ...