مبانی نظری اشتغال زنان روستایی و اقتصاد خانوار
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 52 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 44 |
خلاصه ای از کار:
2-1- مقدمه
امروزه محدودیت شدید منابع جهان و رشد فزآینده جمعیت مصرف کننده، موضوع بهره وری و افزایش کارایی در تمامی زمینه های زندگی بشر، به بحثی جدی تبدیل گردیده است. همچنین کوشش بسیاری از افراد متخصص و سازمان ها معطوف به یافتن راهکارهای دستیابی به آن شده است. تمامی متفکرین در کشور ها ی پیشرفته بر این باورند که جامعه ی توانا و توانمند،.............
2-2- اشتغال زنان و زندگی خانوادگی
روابط خانوادگی، تحت تأثیر پویایی نهادهای اجتماعی، با تحول دائم روبهروست. با تحول شرایط زیستی و به تبع آن، بروز نیازهای جدید، پیوسته نقشها در حال تغییرند، به طوری که از اعتبار نقشهای سنتی روزبهروز بیشتر کاسته شده و موجبات دگرگونی آنها فراهم میشود. همراه با تغییرات ساختاری جامعه و بر اثر تحولات زندگی خانوادگی، زن خانهدار در عین.................
2-2-1- شناسایی مشاغل برای زنان روستایی
زنان روستایی به عنوان نیروی کار، تقریبا در تمامی بخش های اقتصادی روستا فعال هستند. این فعالیت ها همواره در ایجاد و یا بهبود درآمد خانوار موثر بوده است، ولی در بعضی از موارد منجر به کسب درآمد مستقل برای زنان روستایی می گردد که می توان به عنوان مشارکت زنان روستایی در بازار کار آن را مورد بررسی قرار داد. یکی از موضوعاتی که توجه محققان را به خود جلب کرده متفاوت بودن عوامل مؤثر در مشارکت زنان روستایی در بازارکار است. امروزه مشخص شده است که در کشورهای پر درآمد با تکنولوژی پیشرفته، فعالیت های زنان از جنبه های گوناگون به سرعت در حال دگرگونی است(Lichter 1988).................
-3- زنان روستایی و اقتصاد خانواده
زنان روستایی به عنوان نیمی از نیروی انسانی فعال بخش مهمی از تولید را تشکیل میدهند. جایگاه و نقش زنان در توسعه کشاورزی و روستایی بر هیچ کس پوشیده نیست. آنان در زمینهء کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی نقش عمدهای برعهده دارند و از زمانی که انسان آموخت برای زنده ماندن باید غذا تهیه کند، زنان به فکرجمعآوری و نگهداری محصولات کشاورزی بوده اند (الوانی و احمدی، 1383).
2-4- نقش زنان در توسعه روستایی
زنان حدود نیمی از جمعیت جامعه روستایی را تشکیل میدهند و دارای وظایف و نقشهای متعددی هستند. از جمله، همسرداری، کدبانوگری، تولید و تبدیل فرآوردههای کشاورزی مثل ماست، پنیر و .... و حفظ و نگهداری آنها و کار در مزارع خانگی، تهیه آب و وسایل سوخت، کار به صورت مزد بگیر و.... میباشد. زنان روستایی با انجام فعالیتهای درون منزل (آماده کردن غذا، پختن، شستن، نگهداری و محافظت از فرزندان و...)و فعالیتهای بیرون منزل(مثل کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی و.....)نقش مهمی را در رسیدن به توسعه روستایی به عهده دارند (ابونوری و همکاران، 1385)............
-4-1: توسعه نیروی انسانی در بخش کشاورزی
جمشیدی(1382)نیز بیان نموده که در حقیقت اگر بخواهیم نقش زنان روستایی را در توسعه روستا بیان کنیم ، می توان به نقش عمده ی آنها در فعالیت های کشاورزی و تولیدات زراعی، دامی و باغی،صنایع دستی روستایی ،فرآوری و نگه داری و فروش محصولات کشاورزی اشاره کرد.بدون شک یکی از محورهای توسعه، توسعه نیروی انسانی است. چرا................
2-5- ویژگی های فردی و نقش زنان در اقتصاد خانوار
میری(1386) با بیان این مطلب که زنان به طور نسبی از سطوح تحصیلی پایین تری نسبت به مردان برخورداراند. و اغلب دسترسی محدود به فرصت های آموزشی شغلی دارند. آنها از همه امکانات جهت بالا بردن کمی و کیفی شرایط و بهبود اوضاع خود محروم هستند و با وجود نقش آشکار زنان روستایی در تولید و فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی این بخش از جمعیت روستایی از خدمات آموزشی و کسب مهارتهای مناسب با فعالیتهای خود بیبهره مانده است.............
2-6- سیاست های دولت و نقش زنان در اقتصاد خانوار
اطلاعات قابل دسترسی در مورد ویژگیهای اشتغال زنان روستایی در ایران پیش از همه هشدار میدهد که تغییرات اساسی در دیدگاههای موجود نسبت به کارآفرینی و اشتغال و تعریف آن ها لازم است، تا حداقل زنان روستایی نیز در زمرهی جمعیت فعال اقتصادی شمارش شوند.این تغییرات جز با ملاحظهی برنامههای توسعه و سیاستگذاریها در سطح کلان میسر نخواهد شد. بنابراین برنامهریزی، بیشترین نقش را در این بُعد خواهد داشت(خواجه نوری، 1384).ارزش گذاری به ویژگی............
2-7- عوامل اقتصادی و نقش زنان در اقتصاد خانوار
بنابر تحقیقات فائو بیش از70 درصد از جمعیت فقیر جهان را زنان تشکیل میدهندو چهره فقر بیش از آن که روستایی باشد زنانه است.زیرا زنان فقیر شهرنشین نیز همان مهاجران درمانده دیروز روستا هستند(منجم زاده وآجیلی،1385). در کشور ما با توجه به خصوصیات و بافت جوامع روستایی و عشایری بخش وسیعی از تولیدات کشاورزی و فرآوردههای دامی برعهده زنان.............
2-8- عوامل اجتماعی و نقش زنان در اقتصاد خانوار
در جامعه ما زنان و بخصوص زنان روستایی اعتماد به نفس کمتر و تصوری منفی از خود در اجتماع دارند. رشد اقتصادی بدون رشد اجتماعی میتواند به بحران منجر شود و رشد فرهنگی بدون پشتوانه اقتصادی متوقف خواهد شد. لذا برای دستیابی به توسعه پایدار باید نسبت بین ابعاد مختلف توسعه حفظ گردد. مسألة توسعه با دامنه و ابعاد وسیع، سالهاست که کشورهای جهانی را به ورطههای متفاوت کشانده است. در همین ارتباط تعیین الگوی توسعه مسأله مشارکت و نحوة حضور زنان به نتایج بحث برانگیزی در نظام جهانی منتهی میشود. در نظریات جدید توسعه برپایه محوریت دانش ضرورت.............
2-9- عوامل فرهنگی و نقش زنان در اقتصاد خانوار
یکی دیگر از موانع مشارکت زنان روستائی در برنامه های ترویجی موانعی هستند که ریشه در مشکلات فرهنگی دارند. همچنین هنجارهای اجتماعی موجود در برخی جوامع یکی دیگر از این عوامل است که باعث محدودیت مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی شده است. این باور که زنان بایستی وظایف دیگری به عهده داشته باشند، محدودیت هایی بر حسب نوع شغل انتخابی، کمبود حمایت خانوادگی، کمبود تغییر پذیری و ... را بوجود می آورد. طرح ورود زنان...............
2-10- بررسی جامعه شناختی اشتغال زنان روستایی
علىرغم مهاجرت گسترده و فراگیر روستاییان به سوى شهرها و بر خلاف روند شتابان شهرنشینى در دهههاى اخیر ، هنوز بیش از یک سوم جمعیت کشور ما در مناطق روستایى به سر مىبرند. به طرز نامتعارفى این افراد از تحصیل ، اشتغال کامل، درآمد کافى، بهداشت درخور، مسکن مناسب و ... بىبهره ماندهاند و از فقر و نابرابرى در رنج مىباشند.از این...........
2-11- توانمندسازی زنان روستایی
توانمندسازی زنان از آن جهت که مورد نیاز جامعه بوده و منافع این توانا سازی نصیب کل این جامعه می شد بسار حایز اهمیت است. دیدگاه جامعه باید نسبت به اقشار مختلف زنان، تغییری بنیادی و اساسی کند که در این رابطه ، اولین و مهمترین گام اقدام برنامه ریزان و کارشناسان مربوط برای « آموزش تواناسازی زنان » خواهد بود، چرا که این امر کلید فقر زدایی از جامعه زنان می باشد (ترکمانی و همکاران، 1378).
.............
2-12- وضعیت زنان روستایی استان کردستان
استان کردستان و سایر مناطق کُردنشین از نظر محرومیت یکی از عقب نگه داشته شده ترین مناطق ایران هستند. وضعیت اقتصادی زنان کُرد وابسته به مردان است، چون اکثر زنان کرد دارای درآمد کافی و بالا به صورت مستقل نمی باشند و به طبع وضع اقتصادی منطقه خوب نیست. منطقه امکانات تولید کار، ایجاد بازار کار برای حتی صنایع دستی زنان، تولیدات خانگی و جذب نیروی زنان را ندارد. بیداد فقر در منطقه ،ناتوانی زنان بالخص زنان بد سرپرست یا بی سرپرست در اداره امور خود سبب بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی شده است.............
مبانی نظری تحقیق استرس شغلی، فشارهای سازمانی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 105 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 45 |
تعاریف استرس شغلی
از آنجایی که در چگونگی تعریف استرس اختلاف نظر وجود دارد و هیچ نظریه کلی در این زمینه در دست نیست، نوشتن در مورد استرس را بسیار دشوار میسازد. برای مثال، ون دیج خوزن (1980) به بیش از 40 تعریف از مفهوم استرس در ادبیات مربوطه اشاره دارد که همه آنها تا حدودی از یکدیگر متفاوت بودند. یکی از دلایل اصلی این عدم توافقبه شمار زیاد رشته هایی
............
استرس به عنوان پاسخ
در بسیاری از نظریه ها و تعاریف، استرس به عنوان یک پاسخ فیزیولوژیکییا روان شناختی ارگانیسم به برخی از تهدیدهای بیرونی در نظر گرفته میشود. نظریه سلیه(1978) بدون شک شناخته شدهترین مثال از این رویکرد است. طبق نظریه سلیه، استرس یک
...................
استرس به عنوان محرک
در برخی نظریه ها، استرس را عمدتاَبه عنوانیک محرک، یک فشار یا درخواست بیرونی مینگرند. به بیان دیگر، استرس رویداد یا شرایطی است
.................
اهمیت استرس مثبت
انسانها به استرس مثبت نیاز دارند زیرا به زندگی معنا میدهد و بدون آن قادر به تجربهی هیجان یا کشش برای انجام کاری نیستند و عدم وجود هیجان باعث رکود زندگی و بیمعنایی آن میشود.استرس مثبت برانگیزندهی افراد برای ادامه دادن تلاش خود در راستای به انجام رساندن کارها و رسیدن به احساس خشنودی است. یک مثال خوب از استرس مثبت تمرینهای
.............
نشانه های استرس شغلی
سه دسته از نشانه هایی که در شرایط فشار روانی شغلی بروز میکند عبارتند از :
الف)نشانههای روانی
ب) نشانههای جسمانی
ج) نشانههای رفتاری (بیر و نیومن، 1986؛ به نقل از خواجه پور، 1385).
الف)نشانههای روانی
نشانه های روانی آن دسته از مشکلات عاطفی و شناختی هستند که بر اثر ناراحتی های ناشی از فشار روانی شغلی بروز می کنند. نارضایتی شغلییکی از رایجترین پیامدهای استرس شغلی است. افسردگی، اضطراب، احساس ناکامی، انزوا و بیزاری و... (لازاروس و
................
منابع فشار روانی شغلی
عموماً استرس میتواند از محیط (استرس موقعیتی) و یا از ویژگیها و خصوصیتهای شخصی فرد (استرس ذهنی) ناشی شود. منابع گوناگون استرس روی هم انباشته شده و به سطح استرس خود افزوده میشود.
منابع فردی
برخی از خصوصیت های شخصیتی مبتنی بر استرس و الگوهای رفتاری فرد می تواند در تجربه استرس تأثیر داشته باش
...................
منابع سازمانی
فشارزاهای ناشی از نقش
فشار ناشی از نقش زمانی رخ میدهد که بین انتظارات و خواسته های فرد و انتظارات و خواستههای سازمان ناسازگاری وجود داشته باشد (ایوانسویج
..............
فشارزاهای ناشی از روابط بین فردی
کیفیت روابط کارکنان در محیط کار همواره رابطه مؤثری با استرس شغلی دارد. پژوهشگران در تحقیقات متعددی سه نوع رابطه در محیط کار را که در ارتباط با فشار روانی شغلی است مورد بررسی قرار داده اند. روابط با همکاران، روابط با مراجعان و مشتریان و روابط با سرپرستان و رهبران. در همه این حالات وقتی روابط یک سویه و خصمانه باشد یا اینکه فرد در زمان واحدی مجبور به پاسخگویی به افراد متعددی باشد فرد دچار استرس شغلی خواهد شد (جت، 1984؛ جکسون و مسلش
...............
فشارزاهای ناشی از ساختار و جوّ سازمانی
از آن رو که بیشتر کارها در بافت سازمان انجام میشود ساختار و جو سازمانی میتواند بر افراد و عملکردشان تأثیر بسزایی داشته باشد. ساختار سازمانی از لحاظ اینکه افراد شاغل تا چه اندازه استقلال عمل دارند و در تصمیم گیری ها مشارکت داده
.............
تغییرات سازمانی
هنگامیکه در سازمانی تغییرات رخ میدهد، فشار روانی شغلی در کارکنان آن سازمان به وجود میآید.این تغییرات میتوانند هنگام راهاندازییک خط تولید جدید در یک کارخانه یا سرویس جدید در اداره و یا تغییرات ساختاری در ادارات و سازمانها به وجود
..............
پیشرفت شغلی
از جمله عواملی که باعث ایجاد فشار روانی شغلیدر محیط کار خواهد شد، عدم امکان پیشرفت کاری است. معمولاً فردی که شروع به کار میکند امید دارد که در آن چیزهای تازه یاد گرفته و مهارتهای جدید بیاموزد.همچنین فرد دوست دارد روزی برسد که خود سرپرست و رئیس قسمت خود شده و پله های ترقی را بپیماید. محدود نمودن پیشرفت کاری و اخراج یا منتظر خدمت کردن فرد میتواند باعث ناامیدی فرد شده ودر
.............
شرایط فیزیکی محیط کار
شرایط فیزیکی در محیط کار یکی دیگر از منابع سازمانی است که به استرس شغلی منجر میشود. مشاغلی که با درجه حرارت بالا، سر و صدایی
............
الگوهای فشار روانی شغلی
الگوهای سایبرنتیک
یکی از الگوهایی که همچون الگوی لازاروس و فالکمن (1984) به توصیف جزء به جزء اتفاقات رخ داده در طی فرآیند استرس می پردازد، الگوی سایبرنتیک (ادوارد، 1992) می باشد. ادوارد (1992) رویکردهای پیشین استرس را که به طور تلویحی، اصول
............
نظریه تناسب شخص ـ محیط
نظریه تناسب شخص ـ محیط، جزء آن دسته از نظریه هایی است که به واکنش هایفشار روانی شغلی میپردازد. این نظریه فرض می کند که استرس شغلی به دلیل ناهمخوانیمیان شخص و محیط، رخ میدهد. بنابراین نه شخص و نه محیط، موجب تجربة فشار نمیشود. دو نوع ناهمخوانی، میان فرد و محیط وجود دارد. نوع اول، به تناسب تقاضاهای محیطی و تواناییها
...............
الگوی ویتامین
وار(1987) برای نشان دادن روابط میان عوامل فشارزا و سلامت و بهزیستی کارمند، الگوی ویتامین را پیشنهاد داد. الگوی ویتامین، وجود روابط غیرخطی را میان ویژگیهای کاری و پیامدهای فردی آشکار می سازد. وار با ترسیم یک شباهت نسبی به اثرات ویتامین ها بر بدن انسان، فرض میکند که دو نوع ویژگی کاری وجود دارد. اولاً، برخی از ویژگی های موقعیت
............
الگوی تقاضای شغلی ـ کنترل شغلی
الگوی تقاضای شغلی ـ کنترل شغلی، میان دو بعد اساسی از عوامل مربوط به محل کار تمایز قائل میشود که عبارتند از: تقاضای شغلی و اختیار عملدر تصمی
................
الگوی عدم تعادل کوشش ـ پاداش
گونة متفاوتی از الگوی شخص-محیط، الگوی عدم تعادل کوشش ـ پاداش، سایگریست (1996) میباشد. این الگو، فرض میکند که فقدان
...........
الگوی ایوانسویچ و ماتسون
ایوانسویچ و ماتسون (1980) الگوی نظری خود را بر اساس یافته های تجربی الگوی تأثیر وقایع زندگی بر فشار روانی توسعه دادند. طبق این الگوی، برآیند فشار روانی درون سازمانی و برون سازمانی و پیشایندها، سرانجام در طولانی مدت منجر به
.................
نگرش سازمان ملی بهداشت و ایمنی حرفه ای به فشار روانی شغلی
بر اساس تجربه و تحقیق، سازمان ملی بهداشت و ایمنی حرفه ایبا این نظر موافق است که شرایط کاری نقش اساسی در ایجاد استرس
............
مبانی نظری استرس ادراک شده، فشار روانی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 38 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 21 |
خلاصه ای از کار:
- مقدمه:
اگر تمام نیازهای ما به طور خودکار برآورده میشدند، زندگی واقعاً آسان بود، اما در واقع موانع متعدد شخصی و محیطی، مانع از این وضعیت آرمانی میشوند. این گونه موانع ایجاب میکنند که به آنها سازگار شویم و میتوانند به استرس منجر شوند (بوچر، مینکا و هولی، 2007، ترجمهی سید محمدی، 1389) آدمیان برای آن که به طرز بهنجاری به کار و کوشش بپردازند بایستی کمی
.................
نشانگان انطباق (سازگاری) کلی
هانس سلیه پاسخ بدن به محرکهای تنشزا را با اصطلاح نشانگان انطباق کلی بیان کرد. این نشانگان شامل سه مرحله است، این سه مرحله عبارتند از:
1) واکنش اعلام خطر: واکنش اعلام خطر اساساً یک پاسخ اضطراری بدن است. در این مرحله پاسخهای فوری بدن، که بسیاری از آنها با میانجیگری دستگاه عصبی سمپاتیک انجام میگیرند، ما را آماده میکنند تا با محرکهای تنشزای حاضر مقابله کنیم.
2) مرحلهی مقاومت: اگر واکنش محرکهای تنشزای حاضر ادامه
..............
دیدگاههای مختلف در مورد استرس
این موضوع که استرس ماهیتی جسمانی، شناختی یا عاطفی دارد، از دیرباز مورد بحث اندیشمندان بوده است و در این باره نظرهای متفاوتی ارائه شده است.
شناختگرایی
شناختگرایی به عنوان رویکرد غالب در روانشناسی عصر حاضر، جسم، ذهن و احساس را اجزاء تفکیکناپذیر وجود آدمی میداند که هر یک از آنها متشکل از اجزایی متعدد و پیچیده هستند و در شبکهای متعامل، رفتار را شکل میدهند (لازاروس[1]، 1999).
..................
استرس مثبت و استرس منفی
استرس همیشه منفی نیست و نباید از آن اجتناب کرد. سلیه در تعریف استرس، هر نوع تقاضای سازگاری از ارگانیسم را
...............
تأثیر استرس
نقش استرسهای روانی- اجتماعی، همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیدایش و شکلگیری بیماریهای مختلف جسمانی و روانی و مرگ و میر افراد مطرح بوده است. در این
...............
پاسخ فشار روانی
پاسخ فشار روانی واکنشی است که در مقابل محرکهای فشارزا ارائه میشود. پاسخهای گوناگون فرد به فشار
.............
روشهای کاهش فشار روانی
برای کنار آمدن با فشار روانی و حفظ بهداشت روانی، شیوههای زیادی ذکر شده است. میتوان با ارزشیابی منطقی واقعیت
مبانی نظری ارتباطات سازمانی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 39 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 27 |
خلاصه ای از کار:
برای اینکه یک اندیشه به واقعیت بپیوندد باید برنامه ای وجود داشته باشد و هنگامی که یک برنامه توسعه مییابد باید با افرادی که درگیر اجرای آن هستند ارتباط برقرار شود. در این زمینه ارتباطات وسیله به دست آوردن حاصل کار از دیگران به شمار میرود و به عنوان فرآیند انتقال و دریافت اطلاعات تعریف میشود.
ارتباطات نقطه آغاز کلیه وظایف مدیریتی است. بدون ارتباطات، برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل مقدور نیست زیرا درک اطلاعات وانتقال آنها ممکن نیست.
ارتباط عبارت است از کلیه فعالیت های گفتاری، نوشتاری و حرکتی که برای انتقال معنی و مفهوم از فردی به فرد دیگر یا اثر گذاری و نفوذ بر دیگران به کار می رود. (فرهنگ،17:1372)
ارتباط فرآیندی است که از طریق آن مفاهیم را با استفاده از علائم و سمبل های کلامی و غیر کلامی در یک زمینه مشخص ایجاد، حفظ و اداره می کنند(کچینگز1، 2004: 8).
ارکان اصلی فرایند ارتباطات:
کاتر12 ارتباطات را به صورت زیر تعریف کرده است : یک فرستنده پیام، پیامی را از طریق وسیله یا ابزاری به گیرنده پیام می فرستد که او به آن پاسخ میدهد .
به مفهوم ساده فرایند ارتباط در شکل ذیل نشان داده شده است(رابینز13، 2003: 284):
..........................
ارتباطات سازمانی :
ارتباط سازمانی عبارت است از انتقال اطلاعات، مفاهیم و معانی بین افراد سازمان (الوانی،168:1384). ارتباط سازمانی فرآیندی است که می توان بوسیله آن سیستمی را برای گرفتن اطلاعات و تبادل معانی با افراد و سازمانهای فراوان داخل و خارج سازمان بر قرار کرد. (رضاییان،472:1384)
.....................
- ویژگیهای ارتباطات سازمانی:
ارتباط سازمانی بهعنوان یکی از حوزههای تخصصی ارتباطات کلامی یا گفتاری22، از مباحث مهم مدیریت بهشمار میرود. اینگونه از ارتباط شکلی از ارتباط میانفردی است؛ که در آن ارتباط بهطور مستقیم بین دو یا چند نفر از افراد، در مجاورت فیزیکی هم، واقع میشود و بهدلیل وجود ویژگیهای خاص خود، تشکیلدهندهی حوزه متمایز و شاخص در مطالعهی ارتباطات شده است.
.......................
- تفاوت ارتباط سازمانی با انواع دیگر ارتباط :
1. ارتباط سازمانی وظیفهمدار است؛ سازمانها، مجموعههای هدفمدار هستند؛ که فعالیتهای آنها در جهت تحقق اهداف فردی و سازمانی، هماهنگ شدهاند.
...............
انگیزه و فایدهی ارتباط سازمانی :
همهی انواع سازمانها ممکن است بهعنوان مجموعهای از تشکلهای هدفدار در نظر گرفته شوند؛ که افراد در آنها بهدلایل متعددی با یکدیگر ارتباط دارند، اما انگیزهی اصلی مشارکت، این است که اهداف سازمانی و شخصی بهواسطه عملکرد جداگانه افراد بهآسانی قابل حصول نیستند؛ اما میتوان بهوسیله عملکرد گروهی به آنها جامهی عمل پوشاند؛ بنابراین ارتباط در سازمانها میتواند عامل دستیابی به اهداف سازمانی بهشمار رود
................
- انواع ارتباطات در سازمان دارای ساختار رسمی :
در یک سازمان دارای ساختار رسمی، فرایند ارتباطات را میتوان اینگونه تقسیمبندی کرد:
1. ارتباطات رسمی؛ برخی از کانالهای ارتباطی، مجاری ارتباطی هستند؛ که بهطور رسمی بهوسیله مدیران و دیگر افراد ذینفع طراحی و اجرا میشوند. چنین کانالهایی برای ایجاد جریانهای اطلاعاتی بهسمت پائین، افقی و بالا طراحی شدهاند. وجود این کانالها برای مرتب کردن و هماهنگی فعالیتهای افراد در پستهای مختلف آن ساختار ضروری است.
.................
- فرایندهای ارتباطات سازمانی:
1. فرایندهای جامعهپذیری؛ در هر سازمانی فرایندهای ادراکی و رفتاری گوناگونی صورت میگیرد؛ که از طریق آنها افراد بهسازمان میپیوندند و با آن یکی شده و در آن میمانند. یکی از این فرایندها جامعهپذیری است که سازمانها سعی میکنند؛ از طریق فرایندهای رسمی و غیررسمی جامعه پذیری بر انطباق افراد تأثیر بگذارند و فرد را جزئی از سازمان کرده و ارزشها و هنجارهای سازمان خود را به وی منتقل نمایند.
.................
- سبکهای ارتباطی در سازمان :
1. سبک کنترلی؛ در این سبک، که سبکی یکطرفه بهشمار میرود، فردی که عامل ارتباطی است و ارتباط برقرار میکند، به اقدامات و تفکرات خاص افراد دیگر، در رابطه با خودش، جهت خاصی میدهد و آنها را محدود میکند. در این سبک، ارتباطگر هدایتگر است و هدفش هدایت دیگران است.
..............
- روابط بین سازمانی :
سازمانها برای بقاء در محیط، اغلب روابط مداومی را با سایر سازمانها برقرار میکنند.
"الیور 24"، شش اقتضای مهم مؤثر بر شکلگیری روابط بین سازمانی را اینگونه بیان کرده است:
1. الزام: "الیور" اشاره دارد، که یک سازمان بهمنظور برآورده کردن الزامات قانونی یا تنظیمکنندهی خود، روابط یا تبادلاتی را با دیگر سازمانها برقرار میکند؛
جهت ارتباطات سازمانی :
در داخل سازمانها ارتباط در چهار جهت جداگانه جریان دارد:
ارتباط روبه پایین:
ارتباطی که از یک سطح سازمان به سطح پایین تر آن جریان دارد، ارتباط رو به پایین نامیده می شود. زمانی که یک مدیر با کارمند خود ارتباط بر قرار می کند، اولین نوع ارتباط که به ذهن می رسد، ارتباط رو به پایین است. رهبران و مدیران از این نوع ارتباط برای تعیین اهداف، انتقال سیاستها و رویه ها به کارکنان، خاطر نشان کردن مشکلاتی که به توجه ویژه ای نیاز دارند و باز خورد عملکرد کارکنان، استفاده می کنند(رابینز26، 2003: 284).
...............
- کانالهای ارتباطی رسمی و غیر رسمی :
ارتباط سازمانی اثر بخش در بر گیرنده کانالهای ارتباط رسمی است. کانالهای ارتباطی رسمی در یک سازمان، ساختار رسمی سازمان را نشان می دهد و به صورت نزدیکی با سلسله مراتب سازمانی ارتباط دارد. بسیاری از سازمانهای بزرگ کانالهای ارتباطی بوروکراتیک یاسنتی بسیاررسمی رابه کارمیگیرند؛این سازمانهاکارکنان راملزم می کنندتابرای برقراری ارتباط سازمانی ازاین کانالهااستفاده کنند(کچینگز27، 2004: 10).
.................................
- ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت :
هنری مینتز برگ عامل ارتباطات را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در ایفای نقش مدیران بیان میکند. با استقرار کانال ارتباطی صحیح بین مدیر و کارکنان پنج هدف زیر تحقق مییابد:
................
موانع ارتباطی :
مانع ارتباطی عبارت است از هر نوع عامل یا علتی که در راه ارسال یا درک پیام اختلال ایجاد کند. موانع ارتباطی را می توان به دو گروه موانع خارجی و موانع داخلی تقسیم کرد. موانع خارجی به عوامل فیزیکی
خلاصه ای از کار:
برای اینکه یک اندیشه به واقعیت بپیوندد باید برنامه ای وجود داشته باشد و هنگامی که یک برنامه توسعه مییابد باید با افرادی که درگیر اجرای آن هستند ارتباط برقرار شود. در این زمینه ارتباطات وسیله به دست آوردن حاصل کار از دیگران به شمار میرود و به عنوان فرآیند انتقال و دریافت اطلاعات تعریف میشود.
ارتباطات نقطه آغاز کلیه وظایف مدیریتی است. بدون ارتباطات، برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل مقدور نیست زیرا درک اطلاعات وانتقال آنها ممکن نیست.
ارتباط عبارت است از کلیه فعالیت های گفتاری، نوشتاری و حرکتی که برای انتقال معنی و مفهوم از فردی به فرد دیگر یا اثر گذاری و نفوذ بر دیگران به کار می رود. (فرهنگ،17:1372)
ارتباط فرآیندی است که از طریق آن مفاهیم را با استفاده از علائم و سمبل های کلامی و غیر کلامی در یک زمینه مشخص ایجاد، حفظ و اداره می کنند(کچینگز1، 2004: 8).
ارکان اصلی فرایند ارتباطات:
کاتر12 ارتباطات را به صورت زیر تعریف کرده است : یک فرستنده پیام، پیامی را از طریق وسیله یا ابزاری به گیرنده پیام می فرستد که او به آن پاسخ میدهد .
به مفهوم ساده فرایند ارتباط در شکل ذیل نشان داده شده است(رابینز13، 2003: 284):
..........................
ارتباطات سازمانی :
ارتباط سازمانی عبارت است از انتقال اطلاعات، مفاهیم و معانی بین افراد سازمان (الوانی،168:1384). ارتباط سازمانی فرآیندی است که می توان بوسیله آن سیستمی را برای گرفتن اطلاعات و تبادل معانی با افراد و سازمانهای فراوان داخل و خارج سازمان بر قرار کرد. (رضاییان،472:1384)
.....................
- ویژگیهای ارتباطات سازمانی:
ارتباط سازمانی بهعنوان یکی از حوزههای تخصصی ارتباطات کلامی یا گفتاری22، از مباحث مهم مدیریت بهشمار میرود. اینگونه از ارتباط شکلی از ارتباط میانفردی است؛ که در آن ارتباط بهطور مستقیم بین دو یا چند نفر از افراد، در مجاورت فیزیکی هم، واقع میشود و بهدلیل وجود ویژگیهای خاص خود، تشکیلدهندهی حوزه متمایز و شاخص در مطالعهی ارتباطات شده است.
.......................
- تفاوت ارتباط سازمانی با انواع دیگر ارتباط :
1. ارتباط سازمانی وظیفهمدار است؛ سازمانها، مجموعههای هدفمدار هستند؛ که فعالیتهای آنها در جهت تحقق اهداف فردی و سازمانی، هماهنگ شدهاند.
...............
انگیزه و فایدهی ارتباط سازمانی :
همهی انواع سازمانها ممکن است بهعنوان مجموعهای از تشکلهای هدفدار در نظر گرفته شوند؛ که افراد در آنها بهدلایل متعددی با یکدیگر ارتباط دارند، اما انگیزهی اصلی مشارکت، این است که اهداف سازمانی و شخصی بهواسطه عملکرد جداگانه افراد بهآسانی قابل حصول نیستند؛ اما میتوان بهوسیله عملکرد گروهی به آنها جامهی عمل پوشاند؛ بنابراین ارتباط در سازمانها میتواند عامل دستیابی به اهداف سازمانی بهشمار رود
................
- انواع ارتباطات در سازمان دارای ساختار رسمی :
در یک سازمان دارای ساختار رسمی، فرایند ارتباطات را میتوان اینگونه تقسیمبندی کرد:
1.ارتباطات رسمی؛ برخی از کانالهای ارتباطی، مجاری ارتباطی هستند؛ که بهطور رسمی بهوسیله مدیران و دیگر افراد ذینفع طراحی و اجرا میشوند. چنین کانالهایی برای ایجاد جریانهای اطلاعاتی بهسمت پائین، افقی و بالا طراحی شدهاند. وجود این کانالها برای مرتب کردن و هماهنگی فعالیتهای افراد در پستهای مختلف آن ساختار ضروری است.
.................
- فرایندهای ارتباطات سازمانی:
1.فرایندهای جامعهپذیری؛ در هر سازمانی فرایندهای ادراکی و رفتاری گوناگونی صورت میگیرد؛ که از طریق آنها افراد بهسازمان میپیوندند و با آن یکی شده و در آن میمانند. یکی از این فرایندها جامعهپذیری است که سازمانها سعی میکنند؛ از طریق فرایندهای رسمی و غیررسمی جامعه پذیری بر انطباق افراد تأثیر بگذارند و فرد را جزئی از سازمان کرده و ارزشها و هنجارهای سازمان خود را به وی منتقل نمایند.
.................
- سبکهای ارتباطی در سازمان :
1. سبک کنترلی؛ در این سبک، که سبکی یکطرفه بهشمار میرود، فردی که عامل ارتباطی است و ارتباط برقرار میکند، به اقدامات و تفکرات خاص افراد دیگر، در رابطه با خودش، جهت خاصی میدهد و آنها را محدود میکند. در این سبک، ارتباطگر هدایتگر است و هدفش هدایت دیگران است.
..............
- روابط بین سازمانی :
سازمانها برای بقاء در محیط، اغلب روابط مداومی را با سایر سازمانها برقرار میکنند.
"الیور 24"، شش اقتضای مهم مؤثر بر شکلگیری روابط بین سازمانی را اینگونه بیان کرده است:
1.الزام: "الیور" اشاره دارد، که یک سازمان بهمنظور برآورده کردن الزامات قانونی یا تنظیمکنندهی خود، روابط یا تبادلاتی را با دیگر سازمانها برقرار میکند؛
جهت ارتباطات سازمانی :
در داخل سازمانها ارتباط در چهار جهت جداگانه جریان دارد:
ارتباط روبه پایین:
ارتباطی که از یک سطح سازمان به سطح پایین تر آن جریان دارد، ارتباط رو به پایین نامیده می شود. زمانی که یک مدیر با کارمند خود ارتباط بر قرار می کند، اولین نوع ارتباط که به ذهن می رسد، ارتباط رو به پایین است. رهبران و مدیران از این نوع ارتباط برای تعیین اهداف، انتقال سیاستها و رویه ها به کارکنان، خاطر نشان کردن مشکلاتی که به توجه ویژه ای نیاز دارند و باز خورد عملکرد کارکنان، استفاده می کنند(رابینز26، 2003: 284).
...............
- کانالهای ارتباطی رسمی و غیر رسمی:
ارتباط سازمانی اثر بخش در بر گیرنده کانالهای ارتباط رسمی است. کانالهای ارتباطی رسمی در یک سازمان، ساختار رسمی سازمان را نشان می دهد و به صورت نزدیکی با سلسله مراتب سازمانی ارتباط دارد. بسیاری از سازمانهای بزرگ کانالهای ارتباطیبوروکراتیک یاسنتیبسیاررسمی رابه کارمیگیرند؛این سازمانهاکارکنان راملزم می کنندتابرای برقراری ارتباط سازمانی ازاین کانالهااستفاده کنند(کچینگز27، 2004: 10).
.................................
- ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت :
هنری مینتز برگ عامل ارتباطات را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در ایفای نقش مدیران بیان میکند. با استقرار کانال ارتباطی صحیح بین مدیر و کارکنان پنج هدف زیر تحقق مییابد:
................
موانع ارتباطی :
مانع ارتباطی عبارت است از هر نوع عامل یا علتی که در راه ارسال یا درک پیام اختلال ایجاد کند. موانع ارتباطی را می توان به دو گروه موانع خارجی و موانع داخلی تقسیم کرد. موانع خارجی به عوامل فیزیکی
مبانی نظری اختلالات یادگیری، مشکلات و اختلالات ریاضی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 16 |
خلاصه ای از کار:
2-2- اختلالات یادگیری
اختلال یادگیری، اختلال عصب زیست شناختی است که از یک مشکل جدی در خواندن، حساب کردن و یا کلمهبندی در نوشتن به وجود میآید که انتظار نمیرود به یک فرد عادی نسبت داده شود. اگر درست ارزیابی نشود تأثیر بالقوهای روی عملکرد ناسازگارانهی فرد دارد و در حوزههای چندگانهی زندگی ضعف ایجاد مینماید. وقتی فردی مظنون به اختلال یادگیری میشود، یک ارزشیابی عصب روانشناختی برای تواناییهای فرد ضروری است تا منبع مشکل را تعیین کند که میتواند به عنوان پایهای برای فنون جبرانی و اختیارات درمانی باشد (سعیدی و همکاران، 1387).
......................
ریشهها ی اختلال یادگیری
انواع زیادی از عملکردهای غیرعادی مغز وجود دارند که میتوانند منجر به یک اختلال یادگیری شوند که تاکنون تغییرات و علل آن شناسایی و طبقهبندی نشدهاند. به طور مثال نارساخوانی از اختلالات یادگیریای است که روی خواندن و هجی کردن تأثیر میگذارد. تحقیقات نشان داده است که عملکرد غیر عادی مغز در پردازش زبانی- شنیداری(مثل پردازش صداشناسی نامگذاری سریع اتوماتیک)در تعداد زیادی از افراد مبتلا به نارسا خوانی دیده شده است. (حسین نژاد و همکاران، 1383).
................
- ﻣﺸﮑﻼت و اﺧﺘﻼﻻت رﻳﺎﺿﯽ
ﺗﻌﺪاد زﻳﺎدﯼ از داﻧﺶ ﺁﻣﻮزان ﻣﻘﺎﻃﻊ اﺑﺘﺪاﻳﯽ، راهنمایی و دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن، در ﻳﺎدﮔﻴﺮﯼ دروس رﻳﺎﺿﯽ دﭼﺎر ﻣﺸﮑﻞ هستند و ﺑﺎ اﻳﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ اﻧﺪازﻩ داﻧﺶ ﺁﻣﻮزان هﻤﺴﺎن ﺧﻮد ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر را ﻧﺪارﻧﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺁﻣﻮزﮔﺎران ﺑﺮاﯼ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﻧﺎن اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ها را اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دهﻨﺪ که شامل موارد زیر است:
- ﭘﻨﺪ و اﻧﺪرز ﺑﻪ داﻧﺶ ﺁﻣﻮزان ﺑﺮاﯼ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ درﺳﯽ ﺑﻴﺸﺘﺮ
.........................
2-3-1- عوامل اختلالات یادگیری ریاضی
1- ادراکی- حرکتی
ادراک، محرکات شنوایی، بینایی و لامسه را سازماندهی، دارای ساختار تعبیر و تفسیر می کند کودکانی که ناتوانی ادراکی دارند معمولاً برای تعبیر و تفسیر و پیداکردن معنی محرکهای محیطشان دچار مشکل می شوند. اگرچه بعضی از کودکانیکه ناتوانیهای ادراکی دارند به خاطر کندی پیشرفت تحصیلی مراجعه داده می شوند. معلمین و متخصصین باید تلاش کنند عوامل دخیل شکست تحصیلی را کشف کنند. این علل می تواند شامل اختلالات توجه، افتراق بینایی، ناتوانیهای شنوایی، ادراکی و یا ناتوانیهای بینایی-ادراکی و یا حافظة بینایی باشد. بسیاری از کودکان مشکلاتی دارند که به خاطر ترکیب دو یا چند مورد از این علل به وجود آمده است با ارزیابی این عوامل ممکن است معلم یک عامل اصلی دخیل را پیدا کند که مانع و محدود کنندة توانایی کودک برای موفقیت تحصیلی است (بنی عقیل و همکاران، 1387).
....................
رابطه هوش و یادگیری
هوش توانایی ذهنی است و قابلیتهای متنوعی همچون استدلال، برنامهریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر میگیرد. غالبا ًمعیارهای معینی نظیرِ توانایی حلِ مساله، استدلال، قدرتِ حافظه و مانند آن را تعیین کننده ی هوش در هر فرهنگی می دانند.